Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 12:32   #1
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Er det greit?

En person jeg kjenner er for tiden sykemeldt fra jobben sin som snekker. Samtidig driver han og bygger seg nytt hus, og jobber da der fra tidlig morgen til sen kveld som nettopp snekker.
Er det sånn at jeg egentlig ikke skal bry meg om dette, eller er det lov å synes at dette er litt...snålt?
Altså, hvis man er sykemeldt så er man i mitt hode ikke i stand til å utføre jobben sin innenfor et spesifisert tidsrom. Virker snedig at han er i stand til å utføre jobben han er sykemeldt fra når det er i hans egne interesse?

Sist redigert av Krinoline : 07-03-12 kl 12:44.
Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:34   #2
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit?

Det spørs heilt kven du er. Er du nabo syns eg ikkje det er di sak. Er du derimot arbeidsgivar hadde eg kalla inn til møte, problematisert det du har observert, tatt en telefon til lege og NAV.

Gammel 07-03-12, 12:38   #3
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Det spørs heilt kven du er. Er du nabo syns eg ikkje det er di sak. Er du derimot arbeidsgivar hadde eg kalla inn til møte, problematisert det du har observert, tatt en telefon til lege og NAV.

Jeg er ikke arbeidsgiver.. Men synes vel egentlig at arbeidstakeren som står i fare for å bli sykemeldt bør kunne gå til arb.giver og drøfte sin sak dersom det f.eks er noen på jobben han har issues med. Det virker jo litt feil dette, sånn sett utenfra, hvordan er man i stand til å jobbe fra morgen til kveld som snekker når man er sykemeldt fra jobben sin som nettopp snekker...?

Gammel 07-03-12, 12:44   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Jeg er ikke arbeidsgiver.. Men synes vel egentlig at arbeidstakeren som står i fare for å bli sykemeldt bør kunne gå til arb.giver og drøfte sin sak dersom det f.eks er noen på jobben han har issues med. Det virker jo litt feil dette, sånn sett utenfra, hvordan er man i stand til å jobbe fra morgen til kveld som snekker når man er sykemeldt fra jobben sin som nettopp snekker...?

Som nevnt så trenger han ikke være sykemeldt fordi han ikke kan snekre. Han kan være sykemeldt fordi han ikke kan gå på jobben sin.
Det er litt forskjeller der.

Men mange utnytter systemet, og det er jeg imot. Men jeg ville likevel ikke meldt inn en tilfeldig nabo som jeg ikke kjenner hele historien til.

Men å tenke i seg selv at dette er litt snålt, det er selvsagt lov.

Jeg tenker ikke så mye på hva alle andre gjør, kjenner jeg. Jeg har nok med å holde min egen sti ren og fri for smuss.

Gammel 07-03-12, 12:52   #5
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Som nevnt så trenger han ikke være sykemeldt fordi han ikke kan snekre. Han kan være sykemeldt fordi han ikke kan gå på jobben sin.
Det er litt forskjeller der.

Men mange utnytter systemet, og det er jeg imot. Men jeg ville likevel ikke meldt inn en tilfeldig nabo som jeg ikke kjenner hele historien til.

Men å tenke i seg selv at dette er litt snålt, det er selvsagt lov.

Jeg tenker ikke så mye på hva alle andre gjør, kjenner jeg. Jeg har nok med å holde min egen sti ren og fri for smuss.

Neida det er klart, i en ideell verden skulle man jo selvfølgelig ikke lagt seg borti dette, og heller passa på seg selv og alt det der. Men i en ideell verden finnes det ingen som snylter på samfunnet, og tar seg til rette med snarveier der hvor vi andre går den lange, harde veien.
Jeg er heller ikke nabo, det er en person jeg kjenner dette her, og la meg legge til at det ikke bare er jeg som synes dette er litt snålt...

Gammel 07-03-12, 12:57   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er heller ikke nabo, det er en person jeg kjenner dette her, og la meg legge til at det ikke bare er jeg som synes dette er litt snålt...

Men igjen, vet du eller noen av de andre akkurat hvorfor vedkommende er sykemeldt?? Det er jo ganske vesentlig, all den tid det ikke trenger å ha fysiske årsaker i det hele tatt, og dertil ingen betydning for hvorvidt vedkommende kan arbeide fysisk mens han går hjemme eller ikke.

Gammel 07-03-12, 12:57   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror kanskje jeg hadde spurt, dersom det var en jeg kjente. Det er mange mulige scenarier hvor dette kan være helt greit, men det kan også ikke være det, og da syns jeg man bør melde fra.

Gammel 07-03-12, 13:03   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke arbeidsgiver.. Men synes vel egentlig at arbeidstakeren som står i fare for å bli sykemeldt bør kunne gå til arb.giver og drøfte sin sak dersom det f.eks er noen på jobben han har issues med.

Men det er det da mange som ender opp i både sykmelding og etterhvert uførhet pga. mobbing som har forsøkt før det kommer så langt. Mange, mange ganger også. Ideellt sett blir ting bedre av sånt. I realiteten hender det dessverre at andre, veldig destruktive mekanismer settes i gang. Varsling er ikke risikofritt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:10   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men hva finnes egentlig av varslingsmuligheter når man mistenker trygdemisbruk? Tar man kontakt med den mistenktes lokale NAV-kontor og legger fram mistanken til sentralbordet der? Sender man et brev til en eller annen sentral NAV-instans? Eller er det egentlig en politisak?

Gammel 07-03-12, 13:26   #10
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men hva finnes egentlig av varslingsmuligheter når man mistenker trygdemisbruk? Tar man kontakt med den mistenktes lokale NAV-kontor og legger fram mistanken til sentralbordet der? Sender man et brev til en eller annen sentral NAV-instans? Eller er det egentlig en politisak?

Jeg tipper man melder ifra til den av disse avdelingene man hører inn under.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:34   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det virker selvsagt rart. Men det kan være informasjon som man ikke har her, kanskje han er sykmeldt på grunn av at sjefen er en stor dust eller andre mer psykiske årsaker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:34   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge man ikke vet hvorfor noen er sykemeldt er det litt vanskelig synes jeg.
Det kan være grunner som ikke går på at han ikke kan utføre jobben, men andre ting.
F.eks hva om det er mobbing på arbeidsplassen?

Gammel 07-03-12, 12:36   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi beskjed til NAV.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:38   #14
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Gi beskjed til NAV.

Om ho er en tilfeldig nabo?

Gammel 07-03-12, 12:41   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om ho er en tilfeldig nabo?

Ja, vi har vel alle et ansvar for å rapportere om kriminelle handlinger? Man gir jo f.eks beskjed til barnevernet om man "bare" er en tilfeldig nabo.

Gammel 07-03-12, 12:43   #16
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Ja, vi har vel alle et ansvar for å rapportere om kriminelle handlinger? Man gir jo f.eks beskjed til barnevernet om man "bare" er en tilfeldig nabo.

Eg syns ikkje dette er sammenlignbare handlingar. Ho veit ikkje korfor han er sjukmeldt, det kan vere alt frå en rygg til psykiske lidingar med til dømes sosial angst.

Gammel 07-03-12, 12:45   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Eg syns ikkje dette er sammenlignbare handlingar. Ho veit ikkje korfor han er sjukmeldt, det kan vere alt frå en rygg til psykiske lidingar med til dømes sosial angst.

Om han har sitt på det tørre, skal det jo ikke mer til enn en telefon fra NAV til fastlegen for å renvaske han. Når man vet hvor mange trygdemilloner folk svindler for i dette landet, blir det for dumt å la være å gi beskjed bare om man er 120 % sikker. Det blir man aldri.

Gammel 07-03-12, 13:27   #18
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Kriminell handling?! Vet du hvorfor han er sykmeldt?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:28   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Kriminell handling?! Vet du hvorfor han er sykmeldt?

Jeg tror du må lese tråden.

Gammel 07-03-12, 12:36   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det spørs jo litt hva som er årsaken til sykemeldingen.

Altså, om han fysik sett er ute av stand til å være snekker, så er han det, også på privat vis, vil jeg tro. Om det er noe psykisk, er det jo mulig at det å faktisk gå på jobb er vanskelig, men å styre hjemme er greit? (Veldig generalisert: Sykemeldt fordi ryggen ikke greier snekring, fyfy, sykemelding fordi sosial angst eller mobbing gjør arbeidsplassen utilgjengelig akkurat nå, annen sak.)

Vi vet jo ikke hvorfor folk er sykemeldt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05.