Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 14:25   #81
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit?

Inni hodet til rine bor det ikke bare en kjerring, men en hel liga av dem. De er alle aktive på Facebook. *konkluderer*

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:26   #82
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Prøv å ikke ta det så veldig bokstavelig da. Men okay, hvis bakeren er hyperallergisk mot nøtter så bør han jo slippe å jobbe med det i dette tiltenkte bakeriet sitt, evt så bør han omskolere seg. Ikke ta imot penger fra staten mens man man går hjemme og gjør nøyaktig samme jobb som på arbeidsplassen sin.

Hilsen kjerringa!

Du har ikke kjennskap til systemet?
Det er altså ikke slik at idet man blir hyperallergisk mot nøtter og mandler så står det en skoleplass for omskolering ledig.
Å må slutte i yrket sitt for så å komme i gang med noe annet er en prosess som tar både måneder og år, uansett hvor opplagt saken er.
I denne perioden har man altså såkalt penger fra staten.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:30   #83
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg vet bare, både av egen erfaring og gjennom jobben min at bak et velfungerende ytre kan det skjule seg både somatiske og psykiatriske diagnoser som vedkommende kanskje ikke ønsker å dele med noen andre enn legen og NAV, evt arbeidsgiver dersom det er relevant ifht sykemeldingen.
At man ikke virker på et område utelukker ikke alltid at man kan virke på andre områder.

Og det er det heller ingen som sier. Vi sier ikke at vi vet at denne snekkeren gjør noe feil. Vi mistenker det, og derfor melder vi ifra. NAV vet hvorfor personen er sykemeldt, og kan derfor raskt mene noe om dette skal undersøkes nærmere eller ikke.

Jeg betaler mine skattepenger med glede, men vil at de skal brukes på de folka som faktisk trenger det. Det er helt sikkert at mange i dag mottar urettmessig stønad fra nav, og jeg ønsker at de som trenger det får, mens de andre kan gjøre jobben sin.

Gammel 07-03-12, 14:40   #84
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Du har ikke kjennskap til systemet?
Det er altså ikke slik at idet man blir hyperallergisk mot nøtter og mandler så står det en skoleplass for omskolering ledig.
Å må slutte i yrket sitt for så å komme i gang med noe annet er en prosess som tar både måneder og år, uansett hvor opplagt saken er.
I denne perioden har man altså såkalt penger fra staten.

Prøv og se forbi dette nøtteallergi-innfallet litt nå da, og se for deg at hanikke er allergisk mot noe næringsmiddel. Synes du det er rett da, at han får dobbelt opp med penger? Mottar penger fra det offentlige, samtidig som han utfører jobben sin i sykemeldingsperioden og profiterer på det? Det er jo det han snekkeren gjør og, han profiterer jo ved at det nye huset hans blir ferdig fortere og han sparer penger ved å få tid til å gjøre jobben selv.
Det er mange forskjellige årsaker man kan bli sykemeldt for, såklart! Hadde han brukt tre timer på treningssenteret hver dag eller sittet på kafe, whatever; hadde ikke brydd meg mindre...

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:57   #85
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Nja, men her er det vel litt skattesnuskeri kanskje ute og går også, spesielt om man selger kaker/brød svart.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:59   #86
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Hmm. Jeg synes av og til at holdningen om å ikke blande seg i andres saker dras litt langt. For ikke så veldig mange år siden mente man også at familievold og overgrep ikke var noe man skulle blande seg bort i. Og mistenkte man noe skulle man isåfall være 100% sikker før man tok det videre osv.

Poenget, slik jeg ser det, er at trygdesvindel er en kriminell aktivitet som koster oss masse penger. Har man mistanke om at slik skjer er det på sin plass å varsle, synes jeg. Det samme gjelder annen kriminalitet. Vi mistenkte noen for narkodealing en gang og meldte fra. Om vi hadde rett eller ikke var ikke vår jobb å finne ut av.

Synes rine får unødvendig mye pes her.

Gammel 07-03-12, 15:00   #87
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av fra: byggebolig.no

Hei.

Bare for å få notert ned hva som er riktig. Snakket med skattekontoret idag.

Profesjonelle som tar seg fri fra jobb for å bygge eget hus må skatte av tiden de bruker. Det samme om de tar seg fri for å hjelpe andre.

Mannen brukte ordet dugnad ganske mye, og dugnad er noe man gjør på fritiden. Dugnad skal ikke beskattes, uansett om man er proff eller ei, og uansett om man er selvstendig næringsdrivende eller ei.

Med andre ord, jeg kan få så mye hjelp av mine tømrervenner jeg vil, så lenge jeg ikke betaler dem noe for det. Gratis pølser og brus regnes ikke som betaling ved dugnad.
Skal jeg betale dem så går det under 4000,- regelen, evt må jeg betale arbeidsgiveravgift og alt annet som følger med.

Om han er sykemeldt og jobber på eget hus så ser det ut til, i følge undersøkelser denne karen har gjort, at med mindre han skatter for det, så gjør han dobbel "urett".

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 15:03   #88
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøv og se forbi dette nøtteallergi-innfallet litt nå da, og se for deg at hanikke er allergisk mot noe næringsmiddel. Synes du det er rett da, at han får dobbelt opp med penger? Mottar penger fra det offentlige, samtidig som han utfører jobben sin i sykemeldingsperioden og profiterer på det? Det er jo det han snekkeren gjør og, han profiterer jo ved at det nye huset hans blir ferdig fortere og han sparer penger ved å få tid til å gjøre jobben selv.
Det er mange forskjellige årsaker man kan bli sykemeldt for, såklart! Hadde han brukt tre timer på treningssenteret hver dag eller sittet på kafe, whatever; hadde ikke brydd meg mindre...

Jeg synes det må være helt legalt å utføre arbeid på egen bolig i sykemeldingsperioden dersom man helsemessig er i stand til det, og at gjeldende lover følges.
Jeg kan ikke se at han får dobbelt opp med penger av det, men han blir kanskje litt kjappere ferdig med huset sitt.

Men jøss, hvis det plager deg må du jo bare ringe NAV, så får det bli opp til de å vurdere saken.

Gammel 07-03-12, 15:07   #89
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Artikkel ang svindel av sykepenger: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...0-3467869.html Den er fra april 2011, men ingen grunn til å tro at dette ikke gjelder nå og.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 15:47   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Artikkel ang svindel av sykepenger: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...0-3467869.html Den er fra april 2011, men ingen grunn til å tro at dette ikke gjelder nå og.

Men bør de egentlig skrive en sånn artikkel når de ikke egentlig vet hva som foregår?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 16:01   #91
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rapporten som er nevnt i tv2-saken er bestilt av Arbeidsdepartementet. De samme som Sintef varslet om at de ble utsatt for press av:

Sitat:

Arbeidsdepartementet krever blant annet at konklusjonen «det er fortsatt uklart om Norge har svært høyt sykefravær sammenlignet med andre land», endres til «Norge har et høyt sykefravær sammenlignet med andre land». Sintefs rapport tilbakeviser påstånder om at fraværet «eksploderer» og aldri har vært høyere. Dette avsnittet forlanger departementet slettet. I et fire-siders notat med «rettinger» krever de også flere andre endringer.

Med rett til å jukse?

Det gjør noe med tilliten min i alle fall.

Aftenpostens artikkel om saken

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 07-03-12, 16:03   #92
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men hva om det å bygge på huset sitt er med på å gjøre ham frisk?
Det finnes flere grunner til sykemelding enn vond rygg og mobbing på arbeidsplassen. Angst, blandt annet, både sosial og annen form for angst kan være grunner til at man i perioder ikke er i stand til å fungere i jobb, men det påvirker ikke nødvendigvis evnen til å stå alene og hamre på eget hus.
Hva om han er deprimert, og det å få fullført huset er en bekymring mindre, som igjen gjør at han har mer overskudd til å jobbe med å bli fortere frisk?
Eller at han har fysiske problemer som gjør at han er i stand til å jobbe på sitt eget hus, for da kan han gi seg for dagen når det passer, og ta det i så rolig tempo som han må, men som gjør at han har problemer med å jobbe i en arbeidssituasjon som stiller med forventninger til fremgang, oppmøte og effektivitet?
Det vet man aldri, for det synes ikke.

Det er denne typen mistenkeliggjøring som gjorde at de første månedene jeg var sykemeldt var jeg nesten ikke utenfor døra. Jeg turte nesten ikke å gå på butikken, for jeg var "redd for" hva folk, bl.a. arbeidsgiver, ville tenke hvis de så meg. Etterhvert begynte jeg sånn smått å gå ut litt mer, ta en tur på kafé f.eks, men fortsatt kikket jeg meg over skulderen og lurte på hva folk tenkte. Det er en ganske stor ekstra påkjenning når man fra før er syk.
Og dette var selv om legen hadde sagt til meg at jeg hadde rett til å gjøre "hva jeg ville", uten at noen skulle legge seg oppi det. For, ja, det er legen og NAV som vurderer hva man er i stand til og hva man kan og ikke kan gjøre.

Det er sikkert noen som har Tenkt Sitt om meg, for jeg har både flyttet, pusset opp, vært på kafé, shoppet klær og en rekke andre ting i løpet av de 1,5 årene jeg har vært sykemeldt.
Men det de ikke ser, er kampen jeg ofte har bare for å fungere. At jeg noen dager ligger i senga i timesvis, våken, ute av stand til å finne en grunn til å stå opp. De ser ikke hvor mange dager det kan ta meg å bestemme meg for å gjøre noe, eller hvor sliten jeg kan bli når jeg må ta en avgjørelse. De ser ikke hvor fullstendig ute av stand til å konsentrere meg jeg kan være noen dager, eller hvor dårlig jeg sover om nettene.
De ser meg når jeg er på butikken, uten å vite hvor redd jeg kan være. De ser meg når jeg er på kafé, uten å vite at det har tatt en uke med planlegging og oppmanning (er det et ord?) for å komme dit. De ser meg når jeg maler leiligheten, uten å vite at det å vifte med en malekost noen dager er grensen for hvor langt konsentrasjonen strekker. Men de tenker nok sitt. Spesielt i begynnelsen merket jeg at folk la mellom linjene at "hvor mye er egentlig syk, og hvor mye er vil-ikke?" Jeg ville mye heller at de skulle ringt til NAV, som igjen kunne ringt legen og fått bekreftet at, ja, Nyx er i stand til å gjøre litt, innimellom, men det kan gå ukesvis i mellom, så hun er ikke i stand til å fungere i en arbeidssituasjon for tiden.

Så mitt råd er: Slutt å prøve å vurdere arbeidsevnen til lærere, snekkere kontordamer og fiktive bakere når man ikke har forutsetninger for å vite hva som egentlig er sykemeldingsgrunn, og ta heller en telefon til NAV hvis man er redd for at det er svindel på gang.

Gammel 07-03-12, 16:22   #93
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kie: Mener du at de Nav-ansatte lyver om svindelsaker?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 16:24   #94
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier som Nyx og flere over meg - har man mistanke om at vedkommende er uredelig, og snylter på systemet, er det langt mer fruktbart å ta en telefon til Nav, saken blir undersøkt, enten er alt i skjønneste orden og snekker'n kan hamre videre i sykemeldingsperioden sin, eller så burde snekker'n aldri vært sykemeldt i første omgang, siden han fint kan utføre jobben sin på fritiden, og så vil jeg tro at Nav går inn med de tiltak/reaksjoner som da blir en konsekvens av hva som er avdekket.

Å spekulere i arbeidsevne og hvorfor noen er sykemeldt, kommer det ikke noe fornuftig ut av.

Og så noterer jeg at jeg tror jeg klarte unngå å gi Rine hjerteinfarkt, og at jeg tydeligvis bør fortelle mine venner som ikke kan jobbe av ymse - usynlige, men reeelle sykdommer, at de får slutte å fortelle på FB om de har orket å komme seg ut av huset og ha et liv en dag. Det skal man ikke gjøre, når man er sykemeldt, skjønner jeg.

Gammel 07-03-12, 16:35   #95
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Kie: Mener du at de Nav-ansatte lyver om svindelsaker?

Jeg mener det jeg skrev. At Arbeidsdepartementet, som har bestilt denne rapporten det refereres til i artikkelen, i en annen sak la press på forskerne om hva rapporten skulle inneholde. Dette gjør meg mer skeptisk til rapporter der Arbeidsdepartementet er oppdragsgiver enn jeg var i utgangspunktet.

Fra Aftenpostens artikkel om saken:

Sitat:

Det er akkurat blitt 2010. Regjeringen forbereder upopulære tiltak for å få ned sykefraværet. Til det trenger den faglig ammunisjon som blant annet bekrefter at sykefraværet i Norge er høyere enn i andre land. SINTEF-forsker Solveig Osborg Ose får oppdraget med å lage en rapport.
Men konklusjonen i den 35 sider lange rapporten underbygger ikke påstanden om at sykefraværet i Norge er mye høyere enn i andre land.
Forskeren skriver at det «fortsatt er uklart om Norge har svært høyt sykefravær sammenlignet med andre land ...».
Her krever Arbeidsdepartementet at rapporten endres: «Setningen må derfor endres til «Norge har et høyt sykefravær sammenlignet med andre land ¿»».

Sitat:

I et avsnitt i rapporten skriver Ose at oppslagene i mediene om at «Sykefraværet eksploderer» og aldri har vært høyere, rett og slett ikke stemmer. Det avsnittet krever departementet at hun sletter helt.

(Herfra)

Når jeg da leser

Sitat:

Hele to milliarder kroner ble med høy sannsynlighet utbetalt fra NAV på bakgrunn av misbruk av sykelønnsordningen, heter det i en ny rapport som er bestilt av Arbeidsdepartementet.

Som det står i tv2-saken er det klart jeg har Sintefs varsling i bakhodet.

Sist redigert av kie : 07-03-12 kl 16:42.
Gammel 07-03-12, 17:23   #96
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg mener det jeg skrev. At Arbeidsdepartementet, som har bestilt denne rapporten det refereres til i artikkelen, i en annen sak la press på forskerne om hva rapporten skulle inneholde. Dette gjør meg mer skeptisk til rapporter der Arbeidsdepartementet er oppdragsgiver enn jeg var i utgangspunktet.

Fra Aftenpostens artikkel om saken:

(Herfra)

Når jeg da leser

Som det står i tv2-saken er det klart jeg har Sintefs varsling i bakhodet.

Men spiller det egentlig noen rolle nøyaktig hvor stort trygdemisbrukomfanget er, når temaet er varsling? Er det ikke et poeng å avsløre de som jukser uansett hvor mange de er?

Gammel 07-03-12, 17:29   #97
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva hvis denne bakeren er blitt så allergisk mot nøtter og mandler at han ikke kan stille på jobb i bakeriet, men fint kan bake hjemme uten det han ikke tåler?

Det du skriver her tydeliggjør så veldig kjerringfaktene, det er spekuleringer på høyt plan, spekulering med så mange ukjente faktorer for deg at det burde du holde deg for god til.

Men da er det jo ikke noe problem da, for da sitter NAV på den informasjonen og kan hive bekymringsmeldingen i bosset.
(men han har tross alt ikke lov å selge masse og tjene penger hverken svart eller hvitt når han er sykmeldt, om han baker gratis til NAAF blir det noe annet)
At varslere kalles med stygge navn er ganske vanlig......

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 18:04   #98
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men da er det jo ikke noe problem da, for da sitter NAV på den informasjonen og kan hive bekymringsmeldingen i bosset.
(men han har tross alt ikke lov å selge masse og tjene penger hverken svart eller hvitt når han er sykmeldt, om han baker gratis til NAAF blir det noe annet)
At varslere kalles med stygge navn er ganske vanlig......

Jeg er altså ikke i mot at man skal varsle dersom man mistenker kriminelle forhold, men ut fra hovedinnlegget spekulerte trådstarter på at man ikke kunne gå på jobb, men gjøre det samme i gitt tidsrom på døgnet. For meg blir det litt sånn, snippete, kjerring eller hva man vil kalle det all den tid de ukjente faktorene er så mange.

Gammel 07-03-12, 18:13   #99
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor sterke tenker du indisiene bør være før man melder fra til NAV da, Nextlife? Det finnes nok av steder hvor man kan passe egne saker (naboens sexliv og kollegaens trange skjørt) men jeg synes absolutt ikke frykten for å være nysgjerrig nabo skal hindre noen i å melde fra om mistanken sin. Strengt tatt synes jeg ikke dine personlige oppfatninger om hva en kjerring er og ikke her har noen som helst relevans for diskusjonen. Det har heller ikke statistikken over hvor mange som reelt er syke eller ikke, slik jeg ser det. Her handler det vel om hvorvidt det er OK å melde fra til NAV eller ikke hvis man har mistanke om at noen svindler til seg trygdepenger. På enkelte her i tråden kan det jo virke som om man helst bør ha hele legejournalen til mannen, inkludert røntgenbilde og blodprøveresultat før man kan mene noe som helst.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 18:38   #100
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvor sterke tenker du indisiene bør være før man melder fra til NAV da, Nextlife? Det finnes nok av steder hvor man kan passe egne saker (naboens sexliv og kollegaens trange skjørt) men jeg synes absolutt ikke frykten for å være nysgjerrig nabo skal hindre noen i å melde fra om mistanken sin. Strengt tatt synes jeg ikke dine personlige oppfatninger om hva en kjerring er og ikke her har noen som helst relevans for diskusjonen. Det har heller ikke statistikken over hvor mange som reelt er syke eller ikke, slik jeg ser det. Her handler det vel om hvorvidt det er OK å melde fra til NAV eller ikke hvis man har mistanke om at noen svindler til seg trygdepenger. På enkelte her i tråden kan det jo virke som om man helst bør ha hele legejournalen til mannen, inkludert røntgenbilde og blodprøveresultat før man kan mene noe som helst.

For egen del bryr jeg meg rett og slett ikke om sånne ting, jeg har nok av nødvendige og påkrevde ting å bry meg med om jeg ikke skal gå rundt å lure på om naboen har en sykemelding som ikke er reell eller snyter på skatten.
Jeg vet at ansvarlige borgere skal brys seg og varsle, men jeg tenker at med all forvaltningen vi har i dette landet bør de ha systemer som fanger dette selv. Jeg varsler selvfølgelig dersom jeg tror at noen lider overlast eller er i fare, men å kikke over gardinen og angi en snekrende nabo? Nope.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.