Sv: Hvor mye bruker du på jåleri i løpet av et år?
Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.
Dette er jo ikke viktige ting i betydningen livsviktige. Men jeg syns jo likevel det kan være viktig å føle seg fin og velstelt i hverdagen. Hva det innebærer er jo veldig forskjellig fra person til person. Men mascara hadde ikke jeg kuttet ut, med mindre jeg virkelig ikke hadde penger til det aller, aller nødvendigste. Absolutt verd pengene. For meg.
Jeg er helt enig! Det er viktig å føle seg fin og velstelt i hverdagen. For meg innebærer det (heldigvis) å ha relativt nyvasket og nybørstet hår og ha pusset tennene... For andre kan det bety noe helt annet.
Men det er klart - har man ikke penger til mat, dropper man mascaraen eller leppestiften. Det tror jeg alle er enige om.
Samtidig er det jo ikke tvil om at det er forventninger som signaliseres (i tråder her f.eks) om å stripe/farge hår, nappe øyebryn (på ungdommer som ikke har bedt om det selv), sminke seg, pynte seg, barbere legger, barbere underliv, osv. Om 20 år er det kanskje som i enkelte miljøer i USA - forventninger om Botox i det man passerer 35? Og kvinner er ofte de som driver frem disse trendene selv, synes jeg.
Det bør være slik at det er like ok å ikke bruke masse tid og penger på utseendet som det er å gjøre det.