Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolket, tigging og teltleirer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-12, 11:50   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolket, tigging og teltleirer

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg mener, oppriktig og av hele mitt hjerte, at det ikke skal tillates alvorlig omsorgssvikt eller overgrep mot barn i Norge uansett hvilken kultur foreldrene måtte finne på å ha. Kjønnslemlestelse av jenter er et godt eksempel på kulturell mishandling som er helt uakseptabel å bedrive her, og en grei parallell i en del tilfeller, tror jeg.

Prinsipielt sett er jeg helt enig med deg. Samtidig ser jeg at stort sett alle jeg møter som har jobbet opp mot denne folkegruppen over lang tid, tar et langt mer pragmatisk standpunkt. Barneverntjenesten skal jo også jobbe etter et overordnet prinsipp om at vedtak skal være til barnets beste. Det hender man ser at et barns omsorgssituasjon oppfyller de juridiske kravene til omsorgsovertakelse, men at det likevel er barnets beste å forbli der det er.

Vi kan ikke akseptere at barn utsettes for overgrep fordi vi er redde for at de skal flyttes ut av landet, mer enn vi vil akseptere det selv om vi ser en risiko for at barnet flyttes til en annen kommune. Som til nylig faktisk har vært tilstrekkelig for å stanse en barnevernssak.

Tja. "Rene" overgrep er jo grei skuring, men det finnes mange grader av omsorgssvikt.

Jeg tenker rent umiddelbart at dersom man vedtar en omsorgsovertagelse og barnet plutselig da er vekk så får det få den konsekvens at foreldrene får forlate landet.

Da må det fattes et helt nytt lovverk igjen. (Og det kan jo uansett ikke omfatte de rom-folkene med norsk pass, men det blir jo litt avsporing fra teltleirfolka).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:43.