|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerMen jeg skjønner ikke helt, når det er små barn som bor på gata og i slike leirer, eventuelt i hus der de har tyvkoblet strøm, så det er brannfarlig. De har kanskje ikke skikkelig med klær, ikke skikkelig med mat og kanskje er alene mye av tiden. Er det virkelig ikke nok til å sette inn strakstiltak fra barnevernet?
|
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerDe som har norske statsborgerskap, åssen livnærer de seg? Mottar de barnetrygd og andre ytelser eller lever de helt utenfor samfunnet uten noen form for støtte? |
|
|
|
#23 |
|
|
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerVi har fri flyt av mennesker i Schengen, men det mangler mye når det gjelder oppfølging av konsekvensene det kan føre til. Det gjelder også norske foreldre som stikker til Spania for å slippe unna. Jeg tror det må utstrakt samarbeid over landegrensene til. Romania er ikke et land det er umulig å samarbeide med. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Romfolket, tigging og teltleirer
Jeg regner med at de fleste mottar barnetrygd? Men jeg vet selvsagt ikke.
|
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerJeg tenker at for å motta barnetrygd bør man kunne fremvise barnet. Og da burde det også gå å fikse en omsorgsovertagelse? |
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
De norske sigøynerne bor i liten grad på gata, de er så vidt jeg vet gansek etablert i systemet. De som bor på gata i teltleirer er som regel her som turister.
|
|
|
#27 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Prinsipielt sett er jeg helt enig med deg. Samtidig ser jeg at stort sett alle jeg møter som har jobbet opp mot denne folkegruppen over lang tid, tar et langt mer pragmatisk standpunkt. Barneverntjenesten skal jo også jobbe etter et overordnet prinsipp om at vedtak skal være til barnets beste. Det hender man ser at et barns omsorgssituasjon oppfyller de juridiske kravene til omsorgsovertakelse, men at det likevel er barnets beste å forbli der det er.
Tja. "Rene" overgrep er jo grei skuring, men det finnes mange grader av omsorgssvikt.
Da må det fattes et helt nytt lovverk igjen. (Og det kan jo uansett ikke omfatte de rom-folkene med norsk pass, men det blir jo litt avsporing fra teltleirfolka).
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Men de har barn som går på skole og tas greit vare på? |
|
|
|
#29 |
|
prokrastinator
Ulike trygdeordninger, sosialstønad, kriminalitet og en og annen jobb (som jeg tør påstå for det meste handler om hvitvasking av penger, men det kan jeg selvsagt ikke dokumentere).
|
|
|
#31 |
|
prokrastinator
I blant. For begge deler.
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerDe norske som da er avhengig av ulike trygdeordninger mener jeg at man kan stille krav til. Barna deres må på skolen og de må kunne fremvises på forespørsel, ellers mener jeg trygdeordningene bør kunne inndras. Og om det trengs en lovendring for å få det gjennom så mener jeg en slik lovendring er på sin plass. |
|
|
|
#33 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerI mitt hode, så må diskusjonen skille mellom de som er norske statsborgere og de som er her som "turister". Jeg mener klart at de som er norske statsborgere har like stor rett på hjelp som meg og deg. Jeg synes oppriktig synd på de som er her som "turister", men med et Barnevern som er så overarbeidet at en normal henvisning kan ta månedsvis, så ser jeg rett og slett ikke hvordan de skal kunne ivareta denne gruppen også - spesielt når de overhodet ikke ønsker noe hjelp.
Her er jeg absolutt ikke enig. Narkomane har ikke dette som et levebrød, de aller fleste ønsker å utføre en A4-jobb, men har rett og slett ikke mulighet i den posisjonen de er i. De er norske statsborger, og dermed vårt ansvar.
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Jeg er heller ikke enig med deg. På samme måte som narkomane er "frivillige ofre" for sin avhengighet, er romfolket "frivillige ofre" for sin kultur og andres fordommer. Begge grupper står like fritt til å komme ut av det, og det er ekstremt vanskelig for begge. Det er ingen av dem som vil tigge om de sto fullstendig fritt til å velge noe annet. Og mange narkomane har det i aller høyeste grad som sitt levebrød.
|
|
|
#35 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Narkomane er i stor grad norske statsborgere, romfolk på "turistvisum" er ikke!
|
|
|
#36 |
|
Glamorøs
|
Ja, og som jeg allerede har skrevet, så syns jeg også det er en viss forskjell på hvor mye bistand man skal gi til turister. Det gjør det allikevel ikke bedre med norske tiggere, i mine øyne. Eller verre med turisttiggere, for den sak skyld. Når det er barn i bildet skylder vi dem å jobbe for å finne en løsning på sikt. Jeg vet ikke hvordan, eller hva løsningen skal være, men jeg har ikke samvittighet til å tenke meg selv førstførstførstføst! bare fordi det gjelder utenlandske barn. Det er så uhensiktsmessig å sette svake grupper med komplekse problemstillinger opp mot hverandre.
Sist redigert av Tallulah : 29-04-12 kl 15:16. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
|
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerDette er en veldig kompleks og utfordrende situasjon. Ofte der de praktiske og effektive løsningene står mot verdisyn og etikk. Det er mange som kan mye mer om dette enn meg, så jeg har ikke så mye å komme med her. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
|
Det spørs hva man mener med frivillig. Mange får tilbud om jobb via diverse programmer i EU, men da kreves det at man er bofast og gir slipp på nomadetilværelsen. Da kan tigging velges fremfor arbeid. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Romfolket, tigging og teltleirerJeg er veldig skeptisk til rumenske tiggere. Jeg har vanskelig for å forstå at de kommer til Norge for å tigge, og så opplever jeg at de klager over at de ikke får nok. Ihvertfall framstilles det slik i avisartikler. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
prokrastinator
Barn er barn, og barnevernet er heldigvis like forpliktet til å ta hånd om dem som oppholder seg i Norge enten de har norsk eller rumensk pass.
|
![]() |
|
|