Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolket, tigging og teltleirer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-12, 11:17   #21
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Romfolket, tigging og teltleirer

Men jeg skjønner ikke helt, når det er små barn som bor på gata og i slike leirer, eventuelt i hus der de har tyvkoblet strøm, så det er brannfarlig. De har kanskje ikke skikkelig med klær, ikke skikkelig med mat og kanskje er alene mye av tiden. Er det virkelig ikke nok til å sette inn strakstiltak fra barnevernet?
I min naivitet tenker jeg at det er da ikke noe bra sted for små barn å være?

Så i den avisartikkelen at mange hadde etterlat barna i Romania feks, og da er det jo ikke stort det norske samfunnet kan gjøre...

Men som det ble sagt lenger opp her, at unge jenter bor på gata sammen med små babyer, det er da virkelig ikke bra omsorg?

Eller er jeg bare supernaiv her?

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 11:26   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

De som har norske statsborgerskap, åssen livnærer de seg? Mottar de barnetrygd og andre ytelser eller lever de helt utenfor samfunnet uten noen form for støtte?

Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 11:28   #23
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fri flyt av mennesker i Schengen, men det mangler mye når det gjelder oppfølging av konsekvensene det kan føre til. Det gjelder også norske foreldre som stikker til Spania for å slippe unna. Jeg tror det må utstrakt samarbeid over landegrensene til. Romania er ikke et land det er umulig å samarbeide med.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 11:31   #24
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

De som har norske statsborgerskap, åssen livnærer de seg? Mottar de barnetrygd og andre ytelser eller lever de helt utenfor samfunnet uten noen form for støtte?

Jeg regner med at de fleste mottar barnetrygd? Men jeg vet selvsagt ikke.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 11:36   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker at for å motta barnetrygd bør man kunne fremvise barnet. Og da burde det også gå å fikse en omsorgsovertagelse?

Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 11:39   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at for å motta barnetrygd bør man kunne fremvise barnet. Og da burde det også gå å fikse en omsorgsovertagelse?

De norske sigøynerne bor i liten grad på gata, de er så vidt jeg vet gansek etablert i systemet. De som bor på gata i teltleirer er som regel her som turister.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 11:50   #27
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener, oppriktig og av hele mitt hjerte, at det ikke skal tillates alvorlig omsorgssvikt eller overgrep mot barn i Norge uansett hvilken kultur foreldrene måtte finne på å ha. Kjønnslemlestelse av jenter er et godt eksempel på kulturell mishandling som er helt uakseptabel å bedrive her, og en grei parallell i en del tilfeller, tror jeg.

Prinsipielt sett er jeg helt enig med deg. Samtidig ser jeg at stort sett alle jeg møter som har jobbet opp mot denne folkegruppen over lang tid, tar et langt mer pragmatisk standpunkt. Barneverntjenesten skal jo også jobbe etter et overordnet prinsipp om at vedtak skal være til barnets beste. Det hender man ser at et barns omsorgssituasjon oppfyller de juridiske kravene til omsorgsovertakelse, men at det likevel er barnets beste å forbli der det er.

Vi kan ikke akseptere at barn utsettes for overgrep fordi vi er redde for at de skal flyttes ut av landet, mer enn vi vil akseptere det selv om vi ser en risiko for at barnet flyttes til en annen kommune. Som til nylig faktisk har vært tilstrekkelig for å stanse en barnevernssak.

Tja. "Rene" overgrep er jo grei skuring, men det finnes mange grader av omsorgssvikt.

Jeg tenker rent umiddelbart at dersom man vedtar en omsorgsovertagelse og barnet plutselig da er vekk så får det få den konsekvens at foreldrene får forlate landet.

Da må det fattes et helt nytt lovverk igjen. (Og det kan jo uansett ikke omfatte de rom-folkene med norsk pass, men det blir jo litt avsporing fra teltleirfolka).

Gammel 29-04-12, 11:50   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De norske sigøynerne bor i liten grad på gata, de er så vidt jeg vet gansek etablert i systemet. De som bor på gata i teltleirer er som regel her som turister.

Men de har barn som går på skole og tas greit vare på?

Om dette stort sett gjelder turister så er det ikke mye man kan gjøre, nei.

Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 11:54   #29
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ulike trygdeordninger, sosialstønad, kriminalitet og en og annen jobb (som jeg tør påstå for det meste handler om hvitvasking av penger, men det kan jeg selvsagt ikke dokumentere).

Jeg har til gode å møte en som har vanlig lønnsarbeid utenfor "onkels bedrift."

Gammel 29-04-12, 11:55   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Det er her disse nyansene Shute snakker om spiller inn.

Gammel 29-04-12, 12:10   #31
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

I blant. For begge deler.

Det er ikke uvanlig at ungene er med på tur sånn april-oktober, og så slenger de innom skolen i blant resten av året.

Gammel 29-04-12, 12:15   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

De norske som da er avhengig av ulike trygdeordninger mener jeg at man kan stille krav til. Barna deres må på skolen og de må kunne fremvises på forespørsel, ellers mener jeg trygdeordningene bør kunne inndras. Og om det trengs en lovendring for å få det gjennom så mener jeg en slik lovendring er på sin plass.

De som er turister får vi ikke gjort stort med. Vi bør dog sørge for at de fjernes om de telter der det ikke er lov eller er til risiko for andre, for eksempel om de har etablert leire med så dårlige hygieneforhold at det medfører risiko for smitte. Jeg mener at vi bør kunne stille krav til turister i Norge.

Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 12:29   #33
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I mitt hode, så må diskusjonen skille mellom de som er norske statsborgere og de som er her som "turister". Jeg mener klart at de som er norske statsborgere har like stor rett på hjelp som meg og deg. Jeg synes oppriktig synd på de som er her som "turister", men med et Barnevern som er så overarbeidet at en normal henvisning kan ta månedsvis, så ser jeg rett og slett ikke hvordan de skal kunne ivareta denne gruppen også - spesielt når de overhodet ikke ønsker noe hjelp.

Jeg mener at Norge må jobbe politisk ovenfor Romania. Og stille krav til de som er her.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah

Jeg syns for øvrig det er ekstremt mye mer irriterende med narkomane tiggere, og man kan fint dra "bidrar ikke med noe som helst" overfor de som gruppe også.

Her er jeg absolutt ikke enig. Narkomane har ikke dette som et levebrød, de aller fleste ønsker å utføre en A4-jobb, men har rett og slett ikke mulighet i den posisjonen de er i. De er norske statsborger, og dermed vårt ansvar.

Gammel 29-04-12, 12:42   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Narkomane har ikke dette som et levebrød, de aller fleste ønsker å utføre en A4-jobb, men har rett og slett ikke mulighet i den posisjonen de er i.

Jeg er heller ikke enig med deg. På samme måte som narkomane er "frivillige ofre" for sin avhengighet, er romfolket "frivillige ofre" for sin kultur og andres fordommer. Begge grupper står like fritt til å komme ut av det, og det er ekstremt vanskelig for begge. Det er ingen av dem som vil tigge om de sto fullstendig fritt til å velge noe annet. Og mange narkomane har det i aller høyeste grad som sitt levebrød.

Gammel 29-04-12, 12:48   #35
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er heller ikke enig med deg. På samme måte som narkomane er "frivillige ofre" for sin avhengighet, er romfolket "frivillige ofre" for sin kultur og andres fordommer. Begge grupper står like fritt til å komme ut av det, og det er ekstremt vanskelig for begge. Det er ingen av dem som vil tigge om de sto fullstendig fritt til å velge noe annet. Og mange narkomane har det i aller høyeste grad som sitt levebrød.

Narkomane er i stor grad norske statsborgere, romfolk på "turistvisum" er ikke!

Gammel 29-04-12, 13:19   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Narkomane er i stor grad norske statsborgere, romfolk på "turistvisum" er ikke!

Ja, og som jeg allerede har skrevet, så syns jeg også det er en viss forskjell på hvor mye bistand man skal gi til turister. Det gjør det allikevel ikke bedre med norske tiggere, i mine øyne. Eller verre med turisttiggere, for den sak skyld. Når det er barn i bildet skylder vi dem å jobbe for å finne en løsning på sikt. Jeg vet ikke hvordan, eller hva løsningen skal være, men jeg har ikke samvittighet til å tenke meg selv førstførstførstføst! bare fordi det gjelder utenlandske barn. Det er så uhensiktsmessig å sette svake grupper med komplekse problemstillinger opp mot hverandre.

Sist redigert av Tallulah : 29-04-12 kl 15:16.
Gammel 29-04-12, 15:03   #37
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Dette er en veldig kompleks og utfordrende situasjon. Ofte der de praktiske og effektive løsningene står mot verdisyn og etikk. Det er mange som kan mye mer om dette enn meg, så jeg har ikke så mye å komme med her.

Men en ting jeg syns medier og vi alle godt kan skjerpe inn er hvordan vi omtaler Rom-folk. Jeg syns det er vanvittig respektløst at "ruskengeneralen" er den som fronter medieutstpill mot en lutfattig befolkningsgruppe. Rusekengeneralen liksom. Hva ligger ikke implisitt i det? At Rom-folk er som søppel å regne?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:07   #38
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spørs hva man mener med frivillig. Mange får tilbud om jobb via diverse programmer i EU, men da kreves det at man er bofast og gir slipp på nomadetilværelsen. Da kan tigging velges fremfor arbeid.

Noe som virkelig er ille å se i Romania er hvordan tiggebuisnessen blant en del "rike" romfolk er profesjonalisert. De virkelig trengende blir presset og truet bort fra folkerike steder. Rundt severdighetene i Bucuresti er det en kamp mellom klaner om de mest innbringende områdene. Bortgjemt i gater med fattige rumenere sitter tiggere som virkelig ikke eier nåla i veggen.

Et grellt eksempel var en baby vi så bli sminket i en bakgate til å se syk ut.

Ikke alle er slik, men denne buisnessen er også noe vi må ha i tankene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:29   #39
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er veldig skeptisk til rumenske tiggere. Jeg har vanskelig for å forstå at de kommer til Norge for å tigge, og så opplever jeg at de klager over at de ikke får nok. Ihvertfall framstilles det slik i avisartikler.

Jeg gir ikke til tiggere, spesielt ikke når de kommer opp i ansiktet på meg og rister koppene sine. Det har gått noen rundt på bussholdeplasser i Trondheim sentrum, og da kan man ikke gå unna de heller. Jeg må stå der til bussen kommer, og da føler jeg med nærmest plaget.

Det er ikke slik at alle nordmenn er vokst opp i luksus heller. Jeg kunne si mye om dette, men jeg velger å la være.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:38   #40
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

men med et Barnevern som er så overarbeidet at en normal henvisning kan ta månedsvis, så ser jeg rett og slett ikke hvordan de skal kunne ivareta denne gruppen også - spesielt når de overhodet ikke ønsker noe hjelp.

Barn er barn, og barnevernet er heldigvis like forpliktet til å ta hånd om dem som oppholder seg i Norge enten de har norsk eller rumensk pass.

Det er gjerne slik at det er de som overhodet ikke ønsker hjelp fra barnevernet som behøver det aller mest.

Problemet med ivaretakelse her handler kanskje mer om kompetanse enn kapasitet. Det er vanskelig å vite hvordan man skal håndtere denne gruppen. Videre er ikke det norske barnevernlovverket helt tilpasset familier med løselige tilknytninger til Norge, som gjerne vil velge å fordufte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.