Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Men vi er så absurd rike, Nessie, at det ikke er rart at verden forøvrig tenker at vi burde ha noen kroner til overs til dem som ikke har noe. Hadde ikke du tenkt at du burde få noe av dem som er kjemperike, dersom det var dine barn som hadde rottebitt i fjeset, du måtte prostituere deg ukentlig og mannen din aldri fikk jobb fordi de som ansetter folk ikke vil ha en sigøyner, uansett om denne sigøyneren var sånn eller slik?
Her i Norge flyter det av melk og honning, våre fattigste er -relativt sett - steinrike sammenlignet med det meste og de fleste her i verden.
Det er ikke rart i det hele tatt! Og jeg har ikke påstått det heller?
Men jeg tenker bare at dette er et problem som man må prøve finne en løsning på, i et litt større perspektiv. Det er bare det at det er komplisert. Jeg vet heller ikke nok, og jeg vet ikke om mange av romfolket ønsker en type vandretilværelse eller ikke.
Men for barnas og fremtidens skyld håper jeg at det hadde vært mulig snu det, sånn at de slapp leve på samme måte.
Eller skal vi la de komme i hundretalls, campe hvor de vil i noen mnd, tigge, for så dra igjen? Det er vel heller ingen god løsning?