Sv: Romfolkets situasjon
Shute og Irma..... Veldig bra innlegg!
Det med EU-planet som du beskriver Shute er utrolig viktig. Utfordringen der er stor, særlig i landene med flest roma. Kompetanse på integrering kan nok finnes, men på det politiske planet er der mye rasistisk grums. Høyreekstreme vinner fram og blir sterke i mange av disse landene, særlig i nedgangstider og korrupsjonen er stor.
Hva gjør det med mennesker å bli sosialisere til å mene at enkelte folk er mindreverdige? Hva gjør det med mennesker å bli behandlet som mindreverdige i generasjoner?
Mange velmenende amerikanske hvite mente at slavene og deres etterkommere ikke kunne brukes til noe, at de motsatte seg å lære og at de kulturelt sett var "umulige". De var uhygieniske, udannede og dumme. Mange slaver og etterkommere var sosialisert inn til å finne sin plass som slave. De trodde at de var født dummere enn dem de jobbet hos og at deres skjebne var satt. Heldigvis har mye endret seg, men holdninger lever fremdeles flere hundre år etter.
Det er vanskelig.
Noe som er sikkert og visst er at vi gasser oss i rikdom og utnytter store deler av verdens befolkning. Vi her på berget tror også vi er så gode, så fredselskende og så tolerante.
Det er til å spy av.
Naboer saksøker hverandre for noen stakkarslige trær og hater hverandre for resten av livet. Det er lite forståelse for at det kan være konfliktfylt å bo tett andre steder i verden. Det ble skrevet i et innlegg her om dagen at de rike "sigøynerne" i Romania kunne finansiere de fattige og at det var deres ansvar. Er det en norsk styrtriks ansvar å hjelpe de bostedsløse i Oslo? Er det slik at dersom ikke Røkke vil hjelpe meg om jeg mister alt så kan jeg bare ha det så godt? Min rike landsmann tar seg ikke av meg og det er hans ansvar liksom?
Alle mennesker har ansvar for fellesskapet, men det er veldig utfordrende når egoet blir utfordret. Det er pokker så lett å føle seg snill når man får takkekort med smilende barn fra Afrika for penger man har sendt. Penger som ikke er noe særlig til offer i det hele tatt.
Det var lett for mange nordmenn å føle seg snille da de sendte utbrukte klær til Romania. Det er bra å gi og å levere klær, men det gjør oss ikke veldig gode og snille.
|