Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Opprinnelig lagt inn av esme, her.
Og til alle dere som sier at folk kan synes akkurat hva de vil så lenge dere ikke blir misjonert for, jeg undrer meg over slike utsagn og må spørre: Gjelder det også meninger som kommer fra personens religionsoppfattelse? Er det f.eks. ok når biskop Kvarme diskriminerer homofile?
Ja, jeg mener faktisk at alle må få lov å mene omtrent hva som helst.
Det at biskop Kvarme velger å tolke Bibelen på denne måten mener jeg at han må få lov til det. Han kan ikke bare jenke på det fordi det er politisk ukorrekt. Religion i seg selv er jo ganske politisk ukorrekt, og majoriteten av kristne i verden mener jo faktisk at homofili er synd.
Han må jo forholde seg til bibelen og det som er gjengs Luthersk teologi. Og hvis han mener det er umulig å forstå bibelen på en sånn måte at man kan tolerere homofil praksis, så kan han jo ikke si noe annet som går på tvers av det han faktisk tror på.
De fleste kirkemedlemmer bryr seg jo ikke om deltakelse i menigheten likevel, så da blir det sånn at den "frika" minoriteten får det som de vil.
Det at jeg forsvarer Kvarmes rett til å mene hva han vil om homofile impliserer også et forsvar for min egen rett til å mene det motsatte. Utfordringa for meg i den grad jeg er uenig med Kvarme eller Darvid Irwing det blir jo å kunne argumentere overbevisende for det motsatte og eventuelt legge fram gode grunner for at mitt syn er mer holdbart enn deres.
Spørsmålet med Kvarme er jo hva som veier tyngst i et ansettelsesforhold i et trossamfunn: Norsk lov eller Bibelen? Det setter jo kristne i en stor samvittighetsklemme.
Kan likestillingsloven overprøve Paulus, i religiøs sammenheng?