Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend
Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.
Poden skal få matpakke så lenge han vil. Og jeg kommer ikke til å pushe på at han skal gjøre det selv. Jeg syns det er en helt fin ting å gjøre. Litt fordi jeg ser at over halvparten av ungdommene dropper matpakke når de må smøre selv.
Enig!
Mine gutter smører mat til seg selv å daglig basis, men matpakka smører far i huset. Jeg har sikkert sagt det før, men jeg jobber i vgs, og ser mye dårlig spising - mange hopper man over maten (og fungerer dårlig fra 12-15) eller man stikker over veien og kjøper stekt ris eller pommes frites. Av og til kommenterer jeg matpakker som ser veldig foreldrelagde ut (kokt egg med tomat og sånn) og spør om de har vært hedige å få en mamma/pappa-lagd matpakke - og da smiler de og ser så glade ut at jeg blir litt rørt. Selvfølgelig kan nesten-voksne tenåringer fint lage sin egen matpakke, men det kan like gjerne være sånn at man velger å se på det som en liten touch av omtanke helt på tampen av hjemmeboerperioden å lage en matpakke også.
Lang avsporing her. Men jeg er litt opptatt av å se det store bildet og ikke henge seg opp i detaljer - i en familie er smøre matpakka selv en ypperlig arena for ansvar og selvstendighet, mens i en annen familie kan det like gjerne være noe helt annet. Med et snev av selvinnsikt tror jeg de fleste aner om barna utvikler det selvstendigheten og ansvarsbevisstheten som de bør ha for sin alder i hverdagen som helhet.