Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-12, 16:37   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Vi har en opel astra 98 modell som har gått dritlangt rett og slett. Den har vi hatt i nesten fem år og kjøpt for 20 000 av min far. Den kommer vi til å ha til den er brukt opp. Vi har brukt utrolig lite penger på bil og den bruker mindre på mila enn mine søskens nyere, men større biler. Jeg har inntrykk av at veldig mange har veldig store biler og selv om de bruker mindre drivstoff enn biler av den størrelsen som er eldre så bruker de allikevel mer enn vår som er mindre. I tillegg til nyproduksjonsforurensingen knyttet til hyppigere skifte. Det er dessuten ikke alltid at de store bilene gjør det bedre i sikkerhetstester enn litt mindre.

Jeg regner med vi snart må bytte den ut, men vi kommer nok ikke til å kjøpe oss bil over hundre tusen nå heller.

Fysikkens lover er tildels ganske greie når det gjelder lett vs. tung bil i kollisjon. Husk at EuroNCAP-resultatene er sett ut i fra hvordan bilen er opp i mot andre biler i samme segment. Man kan ikke sammenligne resultatene for en småbil og en mellomklassebil. Egenvekten er forskjellig - i krasjtesten krasjer den med sin egen vekt og resultatet kan bli en del forskjellig kontra å krasje med en bil som er noen hundre kilo tyngre i henhold til hvordan kreftene beveger seg mellom bilene - ved krasj vil den lettere bilen "stoppe opp" og videre presset i den andre retningen av den større bilen. Dette gjør at bilen utsettes for større påkjenninger enn bilen som fortsetter framover gjennom krasjen.

Men en eldre større bil trenger ikke være sikrere enn en nyere mindre bil. Her er det nok en del som fortsatt sitter og tror at deres gamle Volvo-er og Mercedeser er gode og trygge kontra å ha mindre nyere bil...

Vekt betyr også en del når det gjelder forbruket - og nyere biler er gjerne en del tyngre enn tilsvarende biler en god del år tilbake pga. utstyret.

Drivstofforbruk har mange faktorer. Ikke minst sjåføren og bruksmønster. Ser jeg bare på å kjøre de 5 milene fra Oslo og hjem kan jeg godt få bilen til å variere mellom 0,45 og 0,6 avhengig av hvordan jeg kjører - og det er mange som tykker hardere på gassen enn hva jeg gjør...

Gjennomsnittsbilen på det norske markedet har vel en "produksjonskostnad" på 5 tonn CO2. Sett ut i fra at en bensinbil fra f.eks. 1998 trolig vil ligge på over 200 gram per kilometer i praksis, så er det nødvendigvis ikke så lang tid før produksjonen av den nye bilen er "tjent inn" sett opp i mot en ny bil som i praksis kanskje ligger på 130 gram (f.eks. mange mellomklassebiler som ligger på rundt 100 gram nå, men som i praksis blir litt høyere). Nyere biler vil også kunne ha mindre utslipp på en del andre områder også - blant annet gjennom en mer effektiv forbrenning, mer effektive katalysatorer og hvis man snakker om dieselbiler bruken av partikkelfilter.

Da har man heller ikke tatt hensyn til at en eldre bil også har en del ekstra CO2-produksjon gjennom at det også trengs ytterligere deler osv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.