En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Nå tar jeg utgangspunkt i diskusjoner her på forumet, og inspirasjonen fant jeg i tråden om kronikken i Dagbladet.
Igjen lar jeg meg sjokkere over måten lærere omtaler sin brukergruppe, altså elever og foreldre, og regelrett henger ut foreldre som har ønsker og behov ut over de den læreren har bestemt seg for er gangbart.
Hvorfor er det i hovedsak bare lærere som driver med dette (igjen jfr. diskusjonene på dette forumet).
Man ser sjelden en førskolelærer, ingeniør, sykepleier, lege, barnevernsansatt eller hva_har_du_ legge ut om brukergruppen sin på denne måten, gi så mange eksempler på håpløse brukere og øse ut av seg om sine frustrasjoner på denne måten.
For å si noe om en bransje jeg kjenner til, helsevesenet, så er det utrolig tøffe dager med pressede timeplaner, brukere, pasienter og pårørende som har mange krav (herunder også lovfestede), ønsker om individuelle tilpassninger, et enormt informasjonsbehov og som gjerne tar lange og diskusjoner rundt egen situasjon.
Dette er hverdagen, og slik jeg ser det, min jobb å gi en god balanse mellom det som er mulig, det som er lovfestet og det som er ønsket. Å gå inn i slike prosesser ved å være positiv, løsningsorienter og legge til rette for individet så lang som mulig er faktisk jobben min, og ikke noe jeg aser meg opp over.
Spørsmålet her blir kanskje litt ullent, men hvorfor har ikke andre yrkesgrupper samme behov for å øse ut sin frustrasjon på samme måte som lærere?
|