|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Rockesøster
|
![]() En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerNå tar jeg utgangspunkt i diskusjoner her på forumet, og inspirasjonen fant jeg i tråden om kronikken i Dagbladet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerHar kanskje behovet, men synes kanskje det er litt upassende all den tid det ikke er såå vanskelig å finne ut hvem jeg er. Jeg jobber i NAV og har både en og to ting å si om forskjellige brukergrupper og krav der også altså. Jeg har flere i min portefølje som har vært i systemet lengre enn det tar en elev å fullføre grunnskolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerJeg tror vel, at f.eks sykepleiere o. a i helsevesenet, som er det jeg kjenner best til, tar den ut på vaktrommet? Hvis man har behov for en utblåsning? Fordi personvernet står så sterkt, at de fleste v e t at man ikke kan ta den lenger? At det er så off limit som det går an? |
![]() |
![]() |
#4 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerKanskje noe av grunnen er at en del av tingene i skolen tross alt kan taes tak i nokså lettvint, barn (og foreldre) kan realitetsorienteres litt om servicenivå og ressurser. En god venninne av meg jobber på sykehjem, og du verden hvor lei hun kan være. Men beboerene der vil til enhver tid være syke, gamle, noen er demente og disse faktorene er det ikke så mye å gjøre med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
superbruker
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Det må de jo det! I hjemmetjenesten er det ikke uvanlig ha brukere i mange år. Noen har behov for hjemmetjenesten i flere tiår, noen til og med hele livet. Det samme gjelder jo forskjellige typer instutisjoner. Likevel kunne jeg aldri tenkt meg å henge ut pårørende eller brukere på facebook, gjennom leserinnlegg eller på andre offentlige måter. Man kan være frustrert over vanskelige pårørende og brukere/pasienter men det tar man på vaktrommet og ingen andre steder. Absolutt ingen andre steder!
![]() |
#6 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerDet er kanskje en forskjell i at foreldre til skoleelever (og barnehagebarn) forventes å være normalfungerende, ordinære folk. Da er det gjerne litt "greiere" å komme med generalisert kritikk.
![]() |
#7 |
Curlingkone
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerSom ansatt i bhg kan jeg bekrefte at en del av de samme frustrasjonene gjelder der. Men frustrasjonene holdes innenfor barnehagens fire vegger. Vi i bhg møter mange rare krav og forventninger fra foreldre, men det blir på andre plan enn i skolen.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerDet virker for meg som om største forkjellen her er at lærere omtaler de de klager over som en gruppe mens jeg i mitt yrke som sykepleier heller eventuelt vil trenge å klage litt over enkelt-pasienter; og det gjør jeg isåfall på vaktrommet og lar det bli med det. Og neste gang jeg kommer på vakt og har samme krevende pasient så får den pasienten ett smilefjes ved siden av sitt navn så når pasienten ringer på får jeg kjapp påminnelse om at jeg trenger å smøre på meg ekstra tålmodighet. Det fungerer det. Dessuten, hva jeg anser som krevende er ikke nødvendigvis det som andre synes er krevende, kanskje det også bidrar til at det er lite behov for allmenn klaging?
![]() |
#10 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerSpør du meg, så spør jeg deg. Jeg er lektor - lærer, altså. Jeg snakker ikke sånn om verken elever eller foreldrene deres, og skulle jeg ha behov for det, så gjør jeg det ikke her.
![]() |
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerJeg klager så godt som aldri over brukerne mine (altså elevene). Jeg klager over pårørende til brukerne mine (foreldrene) som gruppe fordi de som gruppe blir stadig mer krevende og selvsentrerte. Med mange, mange unntak. Jeg vil heller klage på foreldrene som gruppe enn å klage på enkeltindivider og lager alltid eksempler som ikke er direkte hentet fra hverdagen (men i samme sjanger) slik at ikke man skal kunne kjenne seg igjen. Jeg regner med Kadra (som ikke er lærer tror jeg?) gjør det samme.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 14-10-12 kl 14:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke nødvendigvis sant. Jeg er helsesekretær og har mildt sagt mange utfordringer i arbeidshverdagen som innebærer å forholde meg til pasienters og pårørendes krav, frustrasjoner og ofte frustrerte ytringer. Jeg jobber i rusomsorgen, og vi har pasienter som har vært hos oss mer eller mindre fast siden 2006. Jeg vil si at det er ganske lenge. Føler likevel ikke særlig behov for å "ase meg opp" over evt "urimelige" krav fra brukergruppen.
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerJeg får ofte vond smak av innlegg her inne hvor lærere beklager seg høylytt over vanskelige foreldre. Jeg ble litt uvel av kronikken i Dagbladet også. Det finnes sikkert slike urimelige foreldre, men hvor mange er det av dem, egentlig? Nok til å rettferdiggjøre en kronikk i en riksdekkende avis? Mener lærere at alle foreldre er urimelige? Hvor går grensen? Er jeg en vanskelig forelder som irriterer læreren når jeg henvender meg til skolen? (Jeg gjør det ikke så ofte, altså - og tror selv at jeg har et godt samarbeide med skolen). Hvor mange lærere er det som har en slik grunnleggende holdning til foreldre? Jeg ser jo at mange av lærerne her inne på FP IKKE klager over dumme foreldre - men jeg vet jo ikke hvem av de lærerne jeg forholder meg til daglig som ser på foreldre som potensielle hindringer for et godt arbeidsmiljø, og jeg må si at det plager meg litt å vite at det er lærere som kanskje synes at jeg er skikkelig teit når jeg forholder meg til skolen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her.
![]() |
#15 |
Rockesøster
|
Men alle har en mening om helse og sosialvesenet også, og de som jobber disse stedene får tidvis massiv negativ oppmerksomhet fra media som kunne vært grunnlaget for en pårørende-krever-for-mye-av-tråd. Likevel er det sjelden at man ser slike tråder.
Men lærerne har jo lærerrom, man skulle jo tenke at de kunne ta ut frustrasjonen sin der?
Hvis man snur på det skulle man da kanskje tro at behovet for utblåsning var desto større i slike problemfokuserte bransjer?
Som jeg nevnte litt ovenfor, helse,- og sosialtjenester er også et yndet tema i medier og tjenester mange av oss forholder oss til i større eller mindre grad, og man kan jo derfor trekke paraleller mellom disse bransjene og skolen.
Men du er temmelig synlig med all din negativitet i tråder som omhandler skole.
Jepp, og i helse/sosial som jeg kjenner til er det veldig mange forskjellige varianter av institusjon og tjenestetilbud som varetar sine brukere tidvis intenst over veldig lang tid.
Veldig fine refleksjoner som peker på mye av det som fikk meg til å starte denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerFp har forandet hele mitt syn på forholdet lærer - hjem. På godt og vondt. Jeg har blitt mer bevisst mitt ansvar, og jeg mener det er sunt og en bra ting at jeg tenker gjennom hva jeg ønsker å ta opp med skolen og hva jeg bør la ligge. Men tankene får vandre litt vel langt i enkelte tilfeller, jeg føler jeg er til bry selv før jeg tar kontakt, tar meg i å tenke på lærerene som sitter å sikkert himler på lærerrommet over "problemene" våre. Fra å tenke at vi er på samme lag, tenker jeg i større grad nå på "dem" og "oss".
![]() |
#17 |
maler
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerDet kan kanskje ha noe med gruppeaspektet å gjøre også? Vi kan fint ha problemer med enkeltpasienter eller enkeltforeldre. Dette kan vi selvfølgelig ikke snakke høyt om, men vi ventilerer på kollegaer. Når vi skal adressere denne typen problemer utenom jobb må det komme som generelle ytringer av mer politisk natur. Noen mennesker er mer krevende enn andre og noen barn er ikke utstyrt med de ideelle foreldrene ut fra sin situasjon. Det må man bare forholde seg til. Forskjellen fra lærere er at jeg alltid møter mine "kunder" enkeltvis. Det tar tid og energi fra meg, men det ødelegger ikke for andre med mindre jeg lar det påvirke prioriteringene mine.
![]() |
#18 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alle her inne er jo på et eller annet tidspunkt i livet kunder av helsevesenet også...? Så det skulle jo da sånn sett være like fristende for "helsearbeidere" å ytre frustrasjoner over "brukerfeil"...? Likevel gjør vi det jo ikke. Det er mange ting jeg kunne fortelle fra min jobb, helt anonymt, men jeg velger å la være fordi jeg anser det å ha slike utfordringer som en del av jobben min og noe jeg må leve med.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Denne skjønner ikke jeg. Altså, jeg skjønner at du ikke vil henge ut "mammaen til Kathrine", men når du klager over foreldre som gruppe gir du inntrykk av at det er flesteparten som er krevende og teite. Det er litt som å klage over damer fordi du kjenner tre damer du ikke liker, eller muslimer fordi noen er ekstremister.
![]() |
#20 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg må dessverre si at jeg er enig med Skremmern her. I min naivitet har jeg trodd vi var på samme lag. I økende grad oppfatte jeg nå at jeg er en motpart og at lærerene stadig dytter ansvaret over på meg, også ansvar som jeg mener burde være deres. Sist redigert av Maz : 14-10-12 kl 16:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|