Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Ang. sladder - jeg har opplevd flere ganger å få høre av mine søsken, som igjen har fått høre av sine venner, hva som ble sagt om meg.
Da er det rimelig irrelevant at jeg selv ikke tok del i sladderen, slarvet om andre eller var med på de stedene der det ble sladret.
Å få høre som 16-åring at den voksne kompisen til broren din (som bor i Oslo) har fått høre at jeg selger meg til gamle menn for å få penger til dop, tja, det gir ikke varme følelser for bygdedyret.
Og det hadde ikke skjedd i blokka mi i Oslo, nei.
Nå synes jeg du er litt naiv, Mave. Da jeg bodde i (høy)blokk i Bergen slarvet de eldre damene (som hadde bodd i blokka fra den var ny på 50-tallet) ganske så mye om alenemoren i 9. etasje. De slarvet om alt fra hvor mye/lite klær ungen hadde på seg, hvor ofte og hvem hun hadde på besøk (da "herrebesøk") og om hvor godt hun egentlig tok seg av barnet. Jeg kunne desverre ikke unngå å få det med meg da de slarvet ved postkassen og i heisen. 
Jeg tror også det er viktig det Fnatten sier, eksempler, erfaringer og samfunn eldes i tråd med tiden. Jeg bør derfor legge til at mitt blokkslarveeksempel er 14 år gammelt.
|