Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-13, 00:51   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Skilpadda: Jeg har ikke lest tråden så nøye, (og dermed ikke fått med meg at det var noen her som faktisk hadde erfaring med karakterer fra barneskolen) men jeg mener faktisk at ulempene med å innføre det på en vanlig offentlig skole, er langt større enn fordelene. Uten av jeg vet så mye om skolen sønnen din går på, vil jeg tro at den ikke er helt representativ for resten av landet når det gjelder elevmassen?

Nå leste jeg innlegget ditt, og jeg ser at for en flink, men skolelei elev, kan det være motiverende å vite at han har fem, men kan klare seks, jeg vil likevel påstå at innføring av karakterer i barneskolen vil koste mer enn det smaker.

Du har vel rett i at utfordringene til sterke elever i skolen ikke er min kampsak, (jeg synes det er viktig, og prøver å tilrettelegge, men det blir ikke førstepri, jeg innrømmer det) men jammen har jeg fått mange Aha-opplevelser når det gjelder denne problemstillingen på FP. Det smerter meg litt å innrømme det, men det var faktisk en diskusjon her som fikk meg til å studere den flink-late-eleven i klassen litt nærmere og tvinge ham med på et opplegg som ga litt større utfordringer. (Han skjønte nemlig ikke helt selv at han ble resignert og "slapp" fordi at han kjedet seg tror jeg, men ting funker bedre nå.) Jeg er også oppgitt over at det tilsynelatende skal være så forbaska vanskelig å gi ekstra utfordringer på ukeplaner, noe det jo har vært utallige tråder om her inne. Med andre ord- jeg er ikke helt uten omtanke og empati for sterke elever.
Og så blir man litt resignert selv etter mange år i skolen, for hvem er det som møter opp på foreldresamtaler og foreldremøter- jo foreldrene til elevene der det meste går etter boken og alt er bare velstand. Karakterer blir jo dermed nok en bekreftelse på at man har lykkes. Det er ikke noe galt i det, (jeg er jo en sånn mor som tropper opp og får masse godord om ungene selv) men for meg-som også arbeider i skolen- blir det likevel tidsnok tydelig hvem som "har det" og hvem som "ikke har det", jeg ønsker det rett og slett ikke denne stemplingen inn i barneskolen.
Jeg ser derimot -etter å ha lest innlegget ditt- at det var sleivete å avskrive alle som ønsker karakterer som strebere som bare ønsker å sole seg i glansen, så det beklager jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.