Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Jeg skummet gjennom artiklene, Magica, men det stod ikke noe der om det jeg egentlig snakket om, som var utfordringen knyttet til å få sterke elever - som jevnt over kan "det de skal kunne" uten særlig innsats - motivert til å yte litt ekstra for å få et enda bedre resultat. Det er altså egentlig ikke motivasjon til å lære jeg snakker om, men motivasjon til å legge innsats i arbeidet.
Og jeg påstår absolutt ikke at karakterer er veien å gå. Jeg påpeker bare at dette er ganske vanskelig. Jeg har brukt mye tid selv på en slags skala av argumenter for "hvorfor skal jeg gjøre dette?" - fra "for å lære dette" ("men jeg kan det!") via "for å øve og bli flinkere i det" ("men jeg kan det godt nok!", noe som tidvis leder ut på sidesporet "nei, det kan du ikke!") og "for å vise læreren at du kan det" ("hvorfor skulle jeg det?") til "fordi læreren sier det, og noen ganger må man bare gjøre oppgavene sine" og "hvis du vil ha gode karakterer, må du både demonstrere hva du kan, vise at du gjør en innsats, og øve ekstra sånn at det sitter skikkelig". Det hender absolutt at jeg er glad for å kunne bruke det siste argumentet også.