Sv: Husfruen kaller Erna en ku …
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Og hva er bakgrunnen for påstandene dine? Jeg er også tilknyttet videregående skole, har undervisningsrett ned til 8. trinn. Hvorfor mener du at vgs-lærere har det lettere? Tenker du faglig? Aldersgruppe? Krav?
Jeg synes det er vås, rett og slett.
Lærere på vgs har i større grad mulighet til å være fagpersoner, det forventes større bredde av lærere i ungdomsskolen. Elevene begynner å falle til ro rent fysisk - man kan vanligvis forvente mindre utfordringer i forhold til klasseledelse på vgs enn i grunnskolen. Nå har jeg jobbet både med stud. spes. elever og på yrkesfag, og vet at det er store forskjeller fra fagområde til fagområde. I klasser med store adferdsutfordringer, der må jeg ta frem andre sider ved meg selv. Fordelen - og av og til ulempen - er at det ofte er mange i samme båt i de respektive klassene på yrkesfag. Yrkesfagklassene er halvparten av det elevene er vant med fra ungdomsskolen, noe som i seg selv gjør klasseledelse til en mindre utfordring selv om elevmassen til tider har mange utfordringer å by på. De samme 15-gruppene gjør det også overkommelig å faktisk drive individuell tilrettelegging.
På studiespes. er vanligvis den største andelen av skolesliterne fjernet - de går på yrkesfag. Dermed er grupper på 30 mer håndterlig enn de var på ungdomsskolen da alle elevene var samlet i samme system.
Foreldrene er ikke en pressgruppe i samme grad som i grunnskolen, jeg har inntrykk av at de fleste foreldre er ganske fornøyde med vgs. Det er mobbing på vgs også, men i langt mindre grad enn i grunnskolen - av den enkle grunnen at elevene er eldre og mer modne rett og slett.
|