|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …
Lærere på vgs har i større grad mulighet til å være fagpersoner, det forventes større bredde av lærere i ungdomsskolen. Elevene begynner å falle til ro rent fysisk - man kan vanligvis forvente mindre utfordringer i forhold til klasseledelse på vgs enn i grunnskolen. Nå har jeg jobbet både med stud. spes. elever og på yrkesfag, og vet at det er store forskjeller fra fagområde til fagområde. I klasser med store adferdsutfordringer, der må jeg ta frem andre sider ved meg selv. Fordelen - og av og til ulempen - er at det ofte er mange i samme båt i de respektive klassene på yrkesfag. Yrkesfagklassene er halvparten av det elevene er vant med fra ungdomsskolen, noe som i seg selv gjør klasseledelse til en mindre utfordring selv om elevmassen til tider har mange utfordringer å by på. De samme 15-gruppene gjør det også overkommelig å faktisk drive individuell tilrettelegging. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Fola Blakken
|
Ja, det er klart det går en del på aldersgruppen, men som rine sier, så disponerer du mer tid selv i videregående. I tillegg slipper du unna en del oppdragerfunksjoner og fredsmekling og frustrerte eller redde foreldre, eller beint ut dustete foreldre som krever oppfølging. Du har til en viss grad høyere status i videregående, siden "folk flest" tror du er bedre utdannet.
|
|
|
|
#63 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg priser meg egentlig lykkelig over at det skjelden er læreren som er utfordringen ved vår skole, og jeg har et bestemt inntrykk av at mange rundt meg mener det samme. Vi har utfordringer ved å få inn faglærte, dårlige skolebygg, og så absolutt ingen penger til noe som helst. Oppe i dette står altså lærerene. Sist redigert av emm : 06-09-13 kl 12:16. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Var det meg du siktet til? Det er da nok av lærere i vg.skole som sutrer også, så jeg tenkt absolutt ikke spesielt på grunnskolelærere da jeg skrev det om sutring, altså. Synes for øvrig det neste innlegget mitt gir mye kred til barneskolelærere. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg er enig i det du påpeker i siste innlegg, Darth, men det er forskjeller i vgs også. I år har de slått sammen YF-gruppene på VG2 i alle fellesfag hos oss. 30 umotiverte tømrere, 90 minutter i uka - det er mildt sagt en utfordring. Jeg har en dag i uka jeg griner når jeg kommer hjem, men heldigvis er jeg strålende lykkelig og elsker jobben min alle de andre. (Jeg har nemlig tatt meg råd til å jobbe 80 % i år, så jeg blir rimelig ferdig om jeg jobber 8-16 hver dag.)
|
|
|
|
#66 |
|
En, av to-tre
Nei, den var ikke spesielt til deg. Den var generelt ment, men forsåvidt utløst av ditt innlegg. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
Shake it out!
|
Godt å høre. Da håper jeg at det er innført eller skal innføres andre steder også.
|
|
|
#69 |
|
Shake it out!
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Det er forresten et stort kompliment til lærerne som yrkesgruppe når jeg mener at ikke hvem som helst egner seg, og bør være lærere. Det krever noe å være en god lærer, ut over utdannelse gode karakterer.
|
|
|
#70 |
|
Hertuginne
|
Så definitivt.
|
|
|
#71 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg har også vært på intervju til alle mine lærerjobber, den første i 1999. De to siste med caseløsing i tillegg til intervju. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Denne provoserte meg også. Jeg er så inni hampen dødslei av å bli beskyldt forå sutre! |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Har ikke alle skoler sosiallærer, vaktmester og helsesøster?
|
|
|
#74 |
|
En, av to-tre
Det er vanlig at flere skoler deler på en vaktmester og en helsesøster. Sosiallærer tror jeg de fleste skoler har uten å dele. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Inspirert at uttalelser i valgkampen og denne tråden tror jeg jommen jeg skal bake en kake i helga og sette fra meg på lærerværelset på mandag. Vi er kanksje heldige med nyoppstartet skole, men jeg kunne egentlig ikke vært så mye mer fornøyd enn jeg er med de av lærerne jeg er i kontakt med. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg skal stemme på deg i år, rine!
|
|
|
#77 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg har ikke sett noe sted i valgkampen at helsekøene foreslås løst ved å få bedre leger. Eller at problemer med veistandard rundt omkring bør løses med bedre ingeniører. Eller kollektivkapasiteten med bedre bussjåfører. Eller soningskøen med bedre fengselsansatte (?).
|
|
|
#78 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Men helt alvorlig, dere som synes Erna er en dust, synes dere virkelig at et begrep som ku er greit å bruke? Jeg er helt sikker på at det aldri hadde kommet opp hverken på en mann eller en mer petite kvinne. Jeg synes det er langt over streken, og jeg er ikke så lett opphissbar egentlig.
|
|
|
#79 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg synes ikke man skal blande inn læreres lønnskamp i dette og kalle det for sutring. Enhver yrkesgruppe må få fremme argumenter for høyere lønn uten at det skal kalles sutring (til og med toppledere, hvis de har gode argumenter!
|
|
|
#80 |
|
Sviiisj!!
|
Litt på linje med han politimannen som kalte Stoltenberg for et krapyl, kanskje? Jeg synes heller ikke noe om ordbruken "ku" i denne sammenheng. Det hadde vel holdt å anklage henne for å fornærme lærere og undergrave tilliten til skolesystemet.
|
![]() |
|
|