Sv: How to have a sensible conversation about immigration
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Det er klart du kan kreve, men hva slags sanksjoner kan og vil du bruke?
Man trenger da ikke alltid å ha sanksjoner for å stille krav? Og uansett syns jeg det blir helt feil å skulle slenge ut halvbakte, ugjennomtenkte forslag, uten å ha funnet ut hva årsaken til de dårlige språkkunnskapene faktisk er.
Mitt poeng, tidligere i diskusjonen, har vært at det også handler om innstilling, ikke bare om sosio-økonomisk bakgrunn. Og at hvis man ikke eksponeres for et språk i tilstrekkelig grad, så er det vanskeligere å lære seg det til et "flytende" nivå.
Og jeg tror vi er nødt til å tenke annerledes, når vi skal adressere utfordringer knyttet til segregering og ghettoer. Jeg ønsker meg så absolutt et multikulturelt samfunn, men jeg er ærlig nok til å si at jeg ønsker meg en større grad av integrering enn det man ser i dag. Og det er en toveigreie - det handler også om nordmenn som syns disse "fremmede" er superskumle.
Og jeg tror det er viktig at man bli enige om en del kjerneverdier som skal danne grunnlaget for hele det norske samfunn, kjerneverdier som de som ønsker å bo her må forholde seg til - om de er 150. generasjons eller 3. generasjons nordmann. Og skal man kunne bli enige om disse kjerneverdiene og videreformidle dem til senere generasjoner, da må man ha et felles språk å kommunisere med. Og her til lands er det (tilfeldigvis) norsk. Med mindre vi ønsker å legge om til engelsk, fransk eller esperanto, for å gjøre det like enkelt for alle.
|