|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
villende
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigration
Man trenger da ikke alltid å ha sanksjoner for å stille krav? Og uansett syns jeg det blir helt feil å skulle slenge ut halvbakte, ugjennomtenkte forslag, uten å ha funnet ut hva årsaken til de dårlige språkkunnskapene faktisk er. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationI en ideell verden er alle foreldre ressurssterke og gjør de rette valgene for sine barn. I en ikke-ideell verden så må vi forholde oss til at mennesker er ulike og støtte opp under barns læring uansett. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
villende
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationMen er ikke nettopp poenget at planen er å investere mer i morsmålsundervisning fra 5. trinn? Jeg mener jo bestemt at vi dessuten burde invistere mer i den intensive norskopplæringen som Polyanna skriver om. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet håper jeg og det tror jeg ville være et gode. I dag er det vel slik at man bare får morsmålsundervisning frem til man kan godt nok norsk til å følge vanlig undervisning på norsk. Og at ekstraundervisning i norsk må være i den vanlige skoletiden slik at man mister undervisning i andre fag. Det fornuftige ville jo være å legge dette etter vanlig skoletid slik at disse elevene fikk både den fulle undervisningen i klassen sin og ekstraundervisning. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Glamorøs
|
Bare for å presisere; når jeg skrev "ressursterke" så tenkte jeg ikke nødvedigvis bare som i sosio-økonomisk bakgrunn. Jeg tenker også på endringsvilje, tilpasningsdyktighet og hvor skeptisk man er til endringer.
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror kanskje noe av utfordringen i ghettoer (i alle fall er det slik i mange ghettoer rundt om i verden) er at hjemmespråket heller ikke er noe som sitter godt. I ghettoer utvikles ofte egne blandingsmåter å snakke på og det er dette som blir "morsmålet" til 2-3 og 4 generasjon. Skal 4 generasjons nordmenn med pakistanske forfedre undervises i skole-punjabi som kanskje også blir fremmed for dem? Skal man undervise i ghettoens språk? |
|
|
|
|
|
#67 |
|
villende
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er en ganske interessant artikkel i Aftenposten som viser litt av uenigheten knyttet til tospråklighet i forskningsmiljøene. Er det noen som vet hvor anerkjente disse forskerne faktisk er innenfor sine felt? |
|
|
|
|
|
#68 |
|
kamerat
|
Hovedtyngden av flerspråklighetsforskerne har, så vidt jeg vet, i hvert fall kommet til andre resultater enn Melby-Lervåg. Uansett er det jo verdt å merke seg at heller ikke hun vil anbefale å bytte til norsk som hjemmespråk:
Jeg tror det er svært sjelden at foreldrene snakker bedre norsk enn barna, for å si det sånn.
|
|
|
#69 |
|
kamerat
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationOg så må jeg si at dette mediebildet av haugevis av barn som ikke snakker norsk, ikke er noe jeg kjenner igjen fra vår veldig etnisk blandede barneskole halvsentralt på Oslo Øst. Tvert imot er inntrykket at de aller fleste barna snakker bra til utmerket norsk ved skolestart – det går åpenbart fint an! Så vi snakker nok om helt bestemte lommer av Oslo, hvor det er store, enhetlige grupper med en bestemt språkbakgrunn og etnisitet.
|
|
|
#70 |
|
Glamorøs
|
Men er de egentlig veldig uenige?
|
|
|
#71 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg kunne ha sagt de samme da min eldste gikk i førsteklasse, men jeg ser nå som hun går i tredje at flere av barna i klassen sliter faglig delvis på grunn av språk. Norskkunnskapene de har holder i massevis til å leke, men ikke til undervisningsformål. Men du har jo eldre barn enn meg, så det kan være lokale forskjeller og utvalget blir etterhvert veldig lite.
|
|
|
|
#72 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationPå vår skole ser man nok en tendens at det er flere fremmedspråklige i gruppene med lavest score, men igjen, det er vanskelig å si om det har sammenheng med språk eller klasse.
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg tror også ofte man undervurderer hvor VELDIG godt man må kunne språket for å fungere godt i et samfunn. Jeg har noen ganger jobbet med eller intervjuet folk som på papiret skulle snakke flytende norsk, men som manglet såpass på ordforråd og begrepsforståelse at i en hektisk, komplisert og veldig verbal jobbsituasjon så ble det klart hemmende, for dem selv og de rundt dem.
|
|
|
#74 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationNå ble det skrevet litt mens jeg skrev, så presiserer: De tospråklige barna jeg observerte (det var en opphopning) var av ulik bakgrunn språklig (amerikansk, spansk, fransk, italiensk, etc.), men fra ressurssterke og utdannede familier. Men det var gutter født sent på året, noe som i utgangspunktet er vanskelig i seg selv. Et år senere var forskjellene mye mindre tydelige, fordi de modnes så mye språklig på det året, men ved oppstart hadde de det grusomt slitsomt, stakkars, og utagerte en del som følge av det.
|
|
|
#75 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationPolyanna: Akkurat her er vel et av de områdene hvor det blir stor forskjell mellom privat og offentlig skole. De som velger privatskole er foreldre som tar et bevisst valg. I offentlig skole vil det også være barn med foreldre som ikke har samme bevissthet rundt dette med språk.
|
|
|
|
#76 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJa, så jeg tenker at når dette ble så vanskelig for disse som jo i utgangspunktet hadde alt på sin side, så må det jo være enda mer trøblete for dem som har foreldre med et lite bevisst forhold til språk, eller generelt mindre ressurser. Det festet seg så inderlig, for jeg møtte en sånn sliten liten tass i garderoben, vekslet noen ord med ham, og så så jeg at han rett og slett ikke klarte å ta inn det jeg sa, og han så så fortvilet ut, vesle vennen.
|
|
|
#77 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationMine svigerforeldre hadde pakistanske naboer som kom via England. Svigerfar hjelper eldste datteren med lekser pga at ordforrådet/forståelsen av ord ikke strekker til og foreldrene er ikke gode nok i norsk til å hjelpe. I tillegg går hun på koranskole som vi får inntrykk av tar for mye tid innimellom.
|
|
|
#78 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette tror jeg var et argument da vi nektet samer å bruke eget morsmål også. Det er vel ikke mange som er uenige i at det var et massivt overgrep.
|
|
|
|
#79 |
|
Ser lyst på livet
|
De fleste som kommer hit som flyktninger er ressurssterke. Det er ikke de minst ressurssterke som kommer den lange veien hit.l |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Ringskrømt
|
Det er ingen som nekter noen å bruke morsmålet sitt. |
|