|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
villende
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg oppfatter heller ikke at det har oppfordrer til er at foreldrene skal slutte å kommunisere på førstespråket sitt. Men at de (også) skal bidra til norskopplæringen ved å (også) snakke til barna på norsk. Jeg snakker engelsk med mine barn. Ikke hele tiden, men innimellom. Nå skal det sies at min engelskuttale vel er hakket bedre enn de fleste norske lærere sin, så noe egeninteresse er involvert. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
kamerat
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigration
Det har vel ingenting med antall generasjoner å gjøre, bare med praksis. Hvis barnet vokser opp i et miljø med ett sterkt dominant språk fram til skolestart, ja, da blir det barnets morsmål. (Som en kuriositet kan jeg nevne at det faktisk finnes barn med esperanto som morsmål!)
|
|
|
#44 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationEksakt.
|
|
|
#46 |
|
kamerat
|
Skulle tro det, ja. Og barnehager, for guds skyld barnehager! Du får så utrolig mye gratis om du plasserer disse ungene i et norsk språkmiljø daglig mens de er i den kritiske språklæringsfasen! Det er kriminelt idiotisk å ikke benytte seg av ungenes magiskfantastiske språklæringskapasitet i alderen ett til fem!
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationGenerasjoner, forventinger og bruk av språk har i alle fall med ghettoisering å gjøre. Kanskje ønsker vi slike ghettoer, men da er det kanskje også mer naturlig at barn der har egne skoler hvor morsmålet blir primært skolespråk og norsk blir fremmedspråk. Det er ikke veldig uvanlig andre steder i verden. Hvis ikke tenker jeg at det må stilles forventninger til foreldre. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
villende
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationNå har jeg lest artikkelen det linkes til i HI og den var ganske interessant. Ikke minst fordi den konkluderte med at multikulturelle samfunn står i fare for å bli dysfunksjonelle, og at målet må være å integrere de som innvandrer. Og jeg skjønner jo hva det er man han mener. Som samfunn er man avhengig av at alle samfunnsaktørene deler et visst minimum av spilleregler, for å kunne fungere. Og selv om det er viktig å respektere kulturen til de som flytter til et land, må man også tillates å stille kritiske spørsmål til denne kulturen - ikke minst de deler av den som fører til at folk flytter. Jeg mener jo også man ikke bare kan forvente, men faktisk kreve, at kulturen i det landet man flytter til respekteres og at man tilegner seg kunnskap og språket og de samfunnsnormene som gjelder i landet man flytter til. Å kreve dette er ikke rasisme. Og forvente at folk som flytter til et annet land er villige til å integreres i samfunnet er ikke rasisme. Og man må faktisk tørre å stille disse kravene, for at samfunnet skal fungere. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
kamerat
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er klart du kan kreve, men hva slags sanksjoner kan og vil du bruke?
|
|
|
#50 |
|
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationHvis barnehagen skal være primær arena hvor barna skal lære seg norsk må det i barnehagen være barn med norsk som morsmål i stort antall i samme barnehage. Det jeg hører fra ansatte i barnehage med mange barn av annet morsmål er at disse barna ofte går sammen og snakker sitt morsmål seg i mellom. Hvis man på en avdeling med 15 barn har 9 med felles morsmål som ikke er norsk forventer at barna skal snakke norsk så må det legges ganske sterke føringer i gruppen. Det forutsetter også god nok språkkompetanse blant de ansatte, noe Oslo kommune har tatt tak i etter at det ble fokusert at alt for mange barnehageansatte i Oslo ikke kunne tilstrekkelig norsk. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg tror man absolutt må starte med at de voksne i barnehagen snakker norsk. Da vil det også være mer naturlig for barna å snakke sammen på norsk. Sønnen min gikk en barnehage med stor somalisk populasjon, endel andre fremmedspråklige, og helt klart færrest etnisk hvite. Barnehagen hadde stort fokus på språk og leste mye. Det viste seg at alle barna nøt godt av dette, og fikk stor framgang språklig. Ingen av barna snakket sitt morsmål seg i mellom.
Sist redigert av Tallulah : 27-11-13 kl 12:35. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
|
Hentet herfra: |
|
|
|
|
|
#53 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er jo et problem at de voksne i barnehagen bør beherske godt norsk. Det er det slett ikke alle som jobber der som gjør. I barnehagen mine unger gikk var ped.lederne norske eller snakket i hvert fall godt norsk, men svært mange av assistentene snakket gebrokkent norsk. Det var vel at svensk var det dominerende morsmålet blant assistentene. Men vil det gjøre noen skade?
|
|
|
|
#54 |
|
Unik
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet at ungane går i barnehagen er ingen fasit på å lære norsk. Eit søskenpar ved skulen her, der den eine ikkje har gått i barnehage, den andre har. Ingen av dei snakkar norsk. Eldste har gått tre år på skulen no, men framleis verken snakkar eller skjønar stort. Minste går i første klasse. Snakkar pitte litt og skjønar vel litt meir enn eldste.
|
|
|
#55 |
|
Ringskrømt
|
Så det er bedre å dytte alt over på skolene fremfor å stille krav til foreldrene? |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er jo også kjempestore individuelle forskjeller på hvor lett barn plukker opp språk og behersker tospråklighet. Jeg kjenner noen amerikanske barn som har bodd her i årevis og fortsatt snakker svært, svært gebrokkent og usikkert. Det er derfor det må gjennomføres tester slik at tiltakene blir relevante i forhold til utfordringen. Slik Milfrid forteller om fra skolen de gikk på i USA.
|
|
|
#57 |
|
Yes, we can!!
|
Men i praksis, hvordan "stiller man krav til foreldre"?
|
|
|
#58 |
|
kamerat
|
Men jeg skjønner ikke hvordan du vil stille krav til foreldrene? Hvordan vil du få dem til å høre på deg? Hva vil du gjøre om de ikke hører på deg?
|
|
|
#59 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationI Bergen kommune får barn undervisning i morsmålet sitt, dette går på bekostning av blant annet norskopplæringen og annen undervisning, jeg mener det burde bli lagt til SFO-tid, eller i det minste etter skoletid. Andre kommuner på Jæren, har ikke morsmålundervisning i det hele tatt. Er det noen som vet grunnen til forskjellen? |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er usikker på hvordan man kan hjelpe uvillige foreldre |
|