Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
. Det er et eller annet som har skjedd de siste årene som har skapt et større skille mellom norske muslimer og andre nordmenn. Det har skjedd noe som gjør at folk flestTM syns vi må ta vare på kristen kulturarv selv om de ikke tror det minste på Gud, .
Ja, selvsagt har det skjedd noe. Slike ting som vi diskuterer nå har skjedd. Både Lucia og nissen har lange tradisjoner i norsk julefeiring, også i skolen, og jeg synes faktisk ikke det er så rart at folk reagerer. Nå er jeg likevel veldig langt fra å skrive ?"%! muslimer i kommentarfeltene i VG, for som regel er det humanistene og SV-ere med en totalt misforstått idé om hva integrering er, som står bak disse glupe forslagene. Det er disse menneskene som irriterer meg, ikke muslimer, eller andre religiøse minoriteter.
Det handler ofte, som du ganske riktig er inne på, ikke om hvorvidt man er kristen eller ikke. Jeg tror sånn passelig lite på Gud, men jeg vil likevel ha nissefester og Lucia, til og med i den offentlige skolen. Så lenge jeg ville deltatt i en religiøs høytidmarkering på skolen hvis ungene mine gikk på skole i Saudi-Arabia, synes jeg det blir merkelig å forvente mindre åpenhet fra folk med andre livssyn som har barna sine i norsk skole.
|