Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Er det ikke? Da har jeg lest en hel haug med folk helt feil mange ganger.
Jeg skjønner godt poenget, Teofelia. Selvfølgelig er det problematisk at BV fremstilles på en veldig negativ måte, og det er veldig bekymringsfullt om det fører til at folk får høyere terskel for å ta kontakt med BV når det vi trenger er at folk får lavere terskel, spesielt ansatte i barnehage og skole. Jeg opplever at folk blir så ivrig etter å få fram dette (og det er jeg også) at man nærmest fnyser av den personlige belastningen det er for de som opplever å bli kontaktet av BV uten at det er noe galt. Dette blir noe som nærmest skal hysjes ned fordi man frykter at det er anerkjenne en slik belastning vil hindre folk å ta kontakt med BV når det trengs. Jeg synes sjelden alvorlige belastninger skal hysjes ned og bagatelliseres - selv når det i utganspunktet har en misjon.
Jeg tenker at det er så opplagt at en barnevernsgransking er traumatisk at det ikke trenger noen videre utbrodering. Alle skjønner at det er vondt å bli gransket i kjernen av noe av det viktigste som definerer mange av oss: våre evner som foreldre. Og det siste man trenger er ytterligere fokus på hvor skrekkelig det er å bli gransket, nettopp for å ikke gjøre terskelen enda høyere for fremtidige bekymringsmeldinger.
|