Sv: Bonde skjøt hund
Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.
Lars Monsen har uttalt seg om saken, å kjenner jeg er veldig enig. På tide sauenæringen gjør noe.
Nei, det var ikke greit at hunden gikk løs, man skal til enhver tid respektere båndtvangen, men enkelte sauebønder burde virkelig gå i tenkeboksen...
Hele innlegget til Monsen kan man lese på den offentlieg profilen hans.
http://www.nettavisen.no/nyheter/--s...t/8472554.html
Jeg er veldig uenig med Monsen. Igjen: Er det noe jeg setter pris på så er det at husdyr slippes på beite i allmenninger og ellers. Beiteretten mener jeg det er veldig viktig å holde fast på.
Opprinnelig lagt inn av Lars Monsen
«Skal en sauebonde, som utvilsomt ikke er en nøytral part, ha rett til å avlive hunder på stedet? Er det akseptabelt at hunder må holdes i bånd, mens sauene kan gå fritt - hvorfor er det IKKE slik at sauene til en hver tid MÅ PASSES PÅ? Hvorfor er det greit at sauene invaderer private hyttetomter og gjør sitt fornødne over alt? Hvorfor må hundeeieren dekke alle utgifter til å gjerde inn eiendommen sin hvis han ikke ønsker sauer inn på tomta? Hvorfor har hundeieren skylda hvis hunden sliter seg fra oppstallingen i opphisselse over de herreløse sauene som breker bare et steinkast unna?»
Hva sauebønder har lov til i forhold til hunder er regulert av lovverket. Jeg har aldri blitt angrepet av en sau, men jeg har hatt mange ubehagelige opplevelser med løse hunder. Beiterett regulerer hvor sauer kan gå. Ønsker man ikke sau på hyttetrappa, må man gjerde inn for egen regning. Selvfølgelig!
Og bare så det er sagt: Jeg liker ikke sauekjøtt, har aldri eid en sau og synes det ikke er spesielt stas å ta vekk sauemøkk fra hyttetomta (selveiertomt).