|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
This is normal!
|
Sv: Bonde skjøt hund
Jeg er veldig uenig med Monsen. Igjen: Er det noe jeg setter pris på så er det at husdyr slippes på beite i allmenninger og ellers. Beiteretten mener jeg det er veldig viktig å holde fast på.
Hva sauebønder har lov til i forhold til hunder er regulert av lovverket. Jeg har aldri blitt angrepet av en sau, men jeg har hatt mange ubehagelige opplevelser med løse hunder. Beiterett regulerer hvor sauer kan gå. Ønsker man ikke sau på hyttetrappa, må man gjerde inn for egen regning. Selvfølgelig!
|
|
|
|
#122 |
|
Bedreviter
|
Det var sikkert litt kjipt for hunden også. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Erfaren nok
|
Jeg skjønner at gjerder over alt ikke er løsningen nødvendigvis, men jeg må likevel si at sauer langs trafikerte veier med 70-80 sone er noe jeg ikke liker. Langs grusveier oppi gokk er det forsåvidt ok, men langs veier med masse trafikk, så synes jeg det er både uheldig og upraktisk. Jeg har stort sett kun opplevd dette med sauer, og ikke andre dyr. Men vi har også hatt kyr gående ute i både skog og mark, men jeg tenker at det må finnes løsninger som gjør at de kan unngå ligge/gå/stå på enkelte veier.
|
|
|
#125 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundJeg synes at Monsen sitt innlegg har så slagside at det blir parodisk. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundMeiner Monsen dette alvorleg? Ikkje ironi altså?
|
|
|
#130 |
|
can-jur
|
Det Monsen burde spurt seg selv om, er om han og bikkja hans har rett til å trampe rundt og drite på det som er mine sauers matfat, min eiendom og mitt beite.
|
|
|
|
#131 |
|
maler
|
Sv: Bonde skjøt hundJeg mener vel også at sauer på beite til tider passes skremmende dårlig på. Våre også den tiden vi drev med sånt. Det er vel ulikt hvor lett det er å følge med også. Det som kanskje burde vært inngjerdet er ikke dyra, men veien.
|
|
|
#132 |
|
Opp og ned
|
|
|
|
#133 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jeg må i grunn bare få si at jeg kjenner verken igjen meg selv eller (de fleste) hundeeiere jeg kjenner. Jeg har sagt det før og sier det igjen, idioter finnes overalt, med alle slags interesser. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Bonde skjøt hundJeg kjenner meg heller ikke igjen. Overhodet. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvis det hadde vært nære på å treffe eieren med skuddene ville det nok ha kommet fram i avisen. Det er nok noe hundeeieren hadde sagt tydelig fra om. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
maler
|
Jeg er klar over at det er flere hundeeiere som er fornuftige altså, men jeg synes det er i overkant mange av motsatt rase. Og de fleste av dem har nok dessverre ikke helt innsikt i det. Da hadde de for eksempel ikke sluppet hunder i beitemark eller på turveier.
|
|
|
#137 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jeg tror ikke hundeeiere generelt er dumme. Det er bare mange som har hund. Flere enn hest f.eks. Så vi blir mer synlig. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
Ja kjempehumant og først skyte i låret, før du skyter det avlivende skuddet.
Uff, ja helt grusomt. Kjenner jeg grøsser av tanken.
|
|
|
#139 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
Nå sier jo hundeier at hunden løp imot bonden for å hilse når han kom busende på firhjulingen sin.
|
|
|
#140 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bonde skjøt hundEr det verre at en hund lider enn en sau? Jeg vet ikke det ikke var en jaktsituasjon her, og synes overhodet ikke det var riktig å skyte her. Men i det øyeblikket et hund setter etter et annet dyr synes jeg ikke dens liv er mer verdt enn den som blir jaget. Og om man elsker hunden som som ens eget barn burde det være ekstra god grunn til å holde den i bånd slik at hunden ikke ender opp i farlige situasjoner. |
|
|
|
![]() |
|
|