Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-14, 15:52   #121
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Lars Monsen har uttalt seg om saken, å kjenner jeg er veldig enig. På tide sauenæringen gjør noe.
Nei, det var ikke greit at hunden gikk løs, man skal til enhver tid respektere båndtvangen, men enkelte sauebønder burde virkelig gå i tenkeboksen...
Hele innlegget til Monsen kan man lese på den offentlieg profilen hans.
http://www.nettavisen.no/nyheter/--s...t/8472554.html

Jeg er veldig uenig med Monsen. Igjen: Er det noe jeg setter pris på så er det at husdyr slippes på beite i allmenninger og ellers. Beiteretten mener jeg det er veldig viktig å holde fast på.

Opprinnelig lagt inn av Lars Monsen

«Skal en sauebonde, som utvilsomt ikke er en nøytral part, ha rett til å avlive hunder på stedet? Er det akseptabelt at hunder må holdes i bånd, mens sauene kan gå fritt - hvorfor er det IKKE slik at sauene til en hver tid MÅ PASSES PÅ? Hvorfor er det greit at sauene invaderer private hyttetomter og gjør sitt fornødne over alt? Hvorfor må hundeeieren dekke alle utgifter til å gjerde inn eiendommen sin hvis han ikke ønsker sauer inn på tomta? Hvorfor har hundeieren skylda hvis hunden sliter seg fra oppstallingen i opphisselse over de herreløse sauene som breker bare et steinkast unna?»

Hva sauebønder har lov til i forhold til hunder er regulert av lovverket. Jeg har aldri blitt angrepet av en sau, men jeg har hatt mange ubehagelige opplevelser med løse hunder. Beiterett regulerer hvor sauer kan gå. Ønsker man ikke sau på hyttetrappa, må man gjerde inn for egen regning. Selvfølgelig!

Og bare så det er sagt: Jeg liker ikke sauekjøtt, har aldri eid en sau og synes det ikke er spesielt stas å ta vekk sauemøkk fra hyttetomta (selveiertomt).

Gammel 07-08-14, 15:54   #122
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er altfor mange som ikke respekterer båndtvangen, og syns mange hundeiere må ta større ansvar for hunden sin enn de gjør. Allikevel syns jeg ikke man kan gjøre slik som denne bonden gjorde. Det må ha vært en helt grusom opplevelse for hundeeieren.

Det var sikkert litt kjipt for hunden også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 15:57   #123
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det var sikkert litt kjipt for hunden også.

Okeida. Litt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 16:03   #124
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Er det noe jeg er glad for, er det at vi har beitedyr i Norge. Mener du at alle sauer skal gå inngjerdet, så er jeg veldig uenig med deg.

Jeg skjønner at gjerder over alt ikke er løsningen nødvendigvis, men jeg må likevel si at sauer langs trafikerte veier med 70-80 sone er noe jeg ikke liker. Langs grusveier oppi gokk er det forsåvidt ok, men langs veier med masse trafikk, så synes jeg det er både uheldig og upraktisk. Jeg har stort sett kun opplevd dette med sauer, og ikke andre dyr. Men vi har også hatt kyr gående ute i både skog og mark, men jeg tenker at det må finnes løsninger som gjør at de kan unngå ligge/gå/stå på enkelte veier.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 16:06   #125
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes at Monsen sitt innlegg har så slagside at det blir parodisk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 16:13   #126
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Meiner Monsen dette alvorleg? Ikkje ironi altså?

Gammel 07-08-14, 16:13   #127
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Meiner Monsen dette alvorleg? Ikkje ironi altså?

Jeg synes det var pussig (dårlig) skrevet, og ironi slo meg og. Men det er sikkert ikke det?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 16:19   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg synes det var pussig (dårlig) skrevet, og ironi slo meg og. Men det er sikkert ikke det?

Det meste av et han skriver er dårlig skrevet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 16:33   #129
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Ein kan jo berre håpe...

Gammel 07-08-14, 17:07   #130
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Lars Monsen har uttalt seg om saken, å kjenner jeg er veldig enig. På tide sauenæringen gjør noe.
Nei, det var ikke greit at hunden gikk løs, man skal til enhver tid respektere båndtvangen, men enkelte sauebønder burde virkelig gå i tenkeboksen...
Hele innlegget til Monsen kan man lese på den offentlieg profilen hans.
http://www.nettavisen.no/nyheter/--s...t/8472554.html

Det Monsen burde spurt seg selv om, er om han og bikkja hans har rett til å trampe rundt og drite på det som er mine sauers matfat, min eiendom og mitt beite.

Hvert år beiter 2 millioner sauer i norsk utmark. De høster mat for titallsmillioner kroner som ikke kan høstes på annet vis. Uten en fungerende utmarksbeiting er norsk sauhold over. Det finnes ingen alternativer som er brukbare. Skulle vi gjerdet inn for sauen ville slike som Monsen ikke lenger kunnet bruke marka......
Innlegget has er gjennomsyret av en kunnskapsløset jeg ikke trodde han hadde. Jeg er veldig skuffet over en mann jeg har sett på som fornuftig og reflektert.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 17:26   #131
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener vel også at sauer på beite til tider passes skremmende dårlig på. Våre også den tiden vi drev med sånt. Det er vel ulikt hvor lett det er å følge med også. Det som kanskje burde vært inngjerdet er ikke dyra, men veien.

En ting som skremmer meg med hundeeiere (og jeg skjærer ganske mange over en og samme kam her, det er heldigvis unnttak) er at de ser ut til å ha ganske lite forståelse for dyrets egenart. Dette er helt annerledes når man driver med hest, der blir man fra man er liten pepret med undervisning om hvordan hesten virker, at de er flokkdyr, at deres instinkter alltid vil være flykte - flokken - hjem, hvordan de ser verden etc. Og at de alltid vil være hester med instinktene på plass uansett hvor snille, rolige og godt dresserte de er. Det finnes ingen dyr som aldri biter. Det finnes ingen dyr som aldri flykter. Man kan bli imponert mange ganger, men idealdyret finnes ikke. Dette ser det ut som mange hundeeiere ikke skjønner, de ser ut til å se på dyret som en tam, menneskelignende skapning som er programmert og ikke dressert. En slags forlengelse av sin egen hjerne og hånd. Men alle hunder vil kunne bli revet med av redsel og instinkter selv om de er verdens snilleste og best dresserte. Derfor har vi båndtvang.

(Og det er jo ikke akkurat som om hundeeiere lar dyret gå ved fot i marka heller, det er jo frislipp langt utenfor deres kontroll. Jeg fatter ikke at de tør. Jeg regner med at objektivt ansvar er noe som også gjelder dem)?

Gammel 07-08-14, 17:32   #132
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I en perfekt verden hadde hunden aldri vært løs. Eller saueeier hadde opplevd dette så sjeldent at lunta var mye lengre. Eller hundeeier hadde reagert på tilsnakk og tatt hunden i bånd. Eller eller.

Sannheten er at det finnes ingen måte å reagere på som faktisk virker. Når en hundeeier med viten og vilje har sluppet en hund der bufe beiter er den som eier bufeet ganske så maktesløs. Er du heldig gidder hundeeier å gi deg fingeren før han eller hun går videre med sin løse hund.
Jeg har sett så mye vettløs oppførsel rundt beitende dyr og vi bor ikke slik til at vi egentlig er plaget med mye folk i beitene. De som har dyr sentralt river seg i håret over hvordan folk flest oppfører seg. Og jo, man kan med loven i hånd skyte en hund som jager bufe. Det er en realitet flere burde ta inn over seg tror jeg.

Om det har vært jaget bufe i denne saken vil vel etterforskningen avdekke.

At noen her antyder at bonden i raseri kunne funnet på å skutt hundeeier er relativt smakløst og spekulativt.

Nå har jeg vel aldri påpekt at bonden ville skyte hundeieren, men når man i raseri reiser for å skyte en hund med eieren tett ved, så kan man også treffe eieren å ikke bare hunden!

Gammel 07-08-14, 17:38   #133
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg mener vel også at sauer på beite til tider passes skremmende dårlig på. Våre også den tiden vi drev med sånt. Det er vel ulikt hvor lett det er å følge med også. Det som kanskje burde vært inngjerdet er ikke dyra, men veien.

En ting som skremmer meg med hundeeiere (og jeg skjærer ganske mange over en og samme kam her, det er heldigvis unnttak) er at de ser ut til å ha ganske lite forståelse for dyrets egenart. Dette er helt annerledes når man driver med hest, der blir man fra man er liten pepret med undervisning om hvordan hesten virker, at de er flokkdyr, at deres instinkter alltid vil være flykte - flokken - hjem, hvordan de ser verden etc. Og at de alltid vil være hester med instinktene på plass uansett hvor snille, rolige og godt dresserte de er. Det finnes ingen dyr som aldri biter. Det finnes ingen dyr som aldri flykter. Man kan bli imponert mange ganger, men idealdyret finnes ikke. Dette ser det ut som mange hundeeiere ikke skjønner, de ser ut til å se på dyret som en tam, menneskelignende skapning som er programmert og ikke dressert. En slags forlengelse av sin egen hjerne og hånd. Men alle hunder vil kunne bli revet med av redsel og instinkter selv om de er verdens snilleste og best dresserte. Derfor har vi båndtvang.

(Og det er jo ikke akkurat som om hundeeiere lar dyret gå ved fot i marka heller, det er jo frislipp langt utenfor deres kontroll. Jeg fatter ikke at de tør. Jeg regner med at objektivt ansvar er noe som også gjelder dem)?

Jeg må i grunn bare få si at jeg kjenner verken igjen meg selv eller (de fleste) hundeeiere jeg kjenner. Jeg har sagt det før og sier det igjen, idioter finnes overalt, med alle slags interesser.

Våre hunder er hunder. De er dyr. Og behandles som dyr. Jeg er ikke like glad i mine dyr som jeg er i mine barn.

Det er så trist at noen hundeeiere skal få ødelegge for oss alle. Og jeg er lei av å bli skula på og bli plassert i bås med idiotene. En gang ble vi beskyldt for at hunden vår hadde bæsja i sandkassa her. Hundene våre får ikke lov å tisse inne på borettslaget en gang, verken sommer eller vinter (i snøen). Sånne beskyldninger gjør meg ekstremt sur! Og det var selvfølgelig en katt som bæsja i den sandkassa og har gjort det i mange år. Men det er visst enklere å skylde på oss (hundeeiere).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 17:40   #134
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Overhodet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 17:52   #135
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Nå har jeg vel aldri påpekt at bonden ville skyte hundeieren, men når man i raseri reiser for å skyte en hund med eieren tett ved, så kan man også treffe eieren å ikke bare hunden!

Hvis det hadde vært nære på å treffe eieren med skuddene ville det nok ha kommet fram i avisen. Det er nok noe hundeeieren hadde sagt tydelig fra om.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 17:54   #136
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg må i grunn bare få si at jeg kjenner verken igjen meg selv eller (de fleste) hundeeiere jeg kjenner. Jeg har sagt det før og sier det igjen, idioter finnes overalt, med alle slags interesser.

Våre hunder er hunder. De er dyr. Og behandles som dyr. Jeg er ikke like glad i mine dyr som jeg er i mine barn.

Det er så trist at noen hundeeiere skal få ødelegge for oss alle. Og jeg er lei av å bli skula på og bli plassert i bås med idiotene. En gang ble vi beskyldt for at hunden vår hadde bæsja i sandkassa her. Hundene våre får ikke lov å tisse inne på borettslaget en gang, verken sommer eller vinter (i snøen). Sånne beskyldninger gjør meg ekstremt sur! Og det var selvfølgelig en katt som bæsja i den sandkassa og har gjort det i mange år. Men det er visst enklere å skylde på oss (hundeeiere).

Jeg er klar over at det er flere hundeeiere som er fornuftige altså, men jeg synes det er i overkant mange av motsatt rase. Og de fleste av dem har nok dessverre ikke helt innsikt i det. Da hadde de for eksempel ikke sluppet hunder i beitemark eller på turveier.

Gammel 07-08-14, 18:13   #137
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er klar over at det er flere hundeeiere som er fornuftige altså, men jeg synes det er i overkant mange av motsatt rase. Og de fleste av dem har nok dessverre ikke helt innsikt i det. Da hadde de for eksempel ikke sluppet hunder i beitemark eller på turveier.

Jeg tror ikke hundeeiere generelt er dumme. Det er bare mange som har hund. Flere enn hest f.eks. Så vi blir mer synlig.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 18:14   #138
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er faktisk mye mer behagelig/humant å dø av skudd enn å dø av å bli sprunget i hjel (sprengt) slik sauene blir.

Ja kjempehumant og først skyte i låret, før du skyter det avlivende skuddet.

Jeg er sikker på de hylene fra den hunden i de sekundene det tok før han var død. Vil eieren ALDRI glemme.

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Skal man først skyte hunden så får man pinadø avlive ordentlig! Dersom han traff hunden slik det er beskrevet i artikkelen så er det dyreplaging.

Uff, ja helt grusomt. Kjenner jeg grøsser av tanken.

Heldigvis er hundene mine redd sau kjenner jeg. Og vi bor langt unna skyteglad bønder heldigvis.

Gammel 07-08-14, 18:16   #139
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Og nettopp derfor skurrer det en smule når hundeeier påstår at hunden hele tiden gikk ved siden av ham. Nå forteller nok neppe hverken bonden som skjøt eller hundeeier den hele og fulle sannhet her, men det som hvertfall er faktum er at hundeeier har gitt beng i båndtvangen, og at grunneier har skutt og drept en hund. Ingen av delene er greit synes jeg, men så lenge vi ikke vet mer enn vi gjør er det umulig å si hvem av dem som er den største idioten.

Nå sier jo hundeier at hunden løp imot bonden for å hilse når han kom busende på firhjulingen sin.

Og jeg har ikke sett noen tegning av hvor eier, hund og bonde var i forhold til hverandre.

Gammel 07-08-14, 18:21   #140
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Er det verre at en hund lider enn en sau? Jeg vet ikke det ikke var en jaktsituasjon her, og synes overhodet ikke det var riktig å skyte her. Men i det øyeblikket et hund setter etter et annet dyr synes jeg ikke dens liv er mer verdt enn den som blir jaget. Og om man elsker hunden som som ens eget barn burde det være ekstra god grunn til å holde den i bånd slik at hunden ikke ender opp i farlige situasjoner.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.