Sv: Forskning?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Greia er bare at "alle" vet omtrent hva det går i når det gjelder artister/image/media/hva som selger, og selv om han helt sikkert har skrevet om ting jeg ikke visste fra før, og helt sikkert har brukt tid, og definitivt penger, på å finne ut dette, synes jeg ikke det han har funnet ut tilfører meg eller samfunnet verdi på noen som helst måte.
Men rine, grunnen til at "alle" vet hvilke mekanismer som rår innen populærkultur og massekultur, er jo nettopp fordi noen har forsket på slikt.
For du kan være helt sikker på at den vitenen ikke skyldes at produsentene av disse produktene går ut med hvilke metoder de bruker eller at virkemidlene er "opplagte". Da jeg tok hovedfag, fulgte jeg et musikkvitenskapelig emne som tok for seg hvordan muzak og reklamemusikk brukes for å trigge emosjoner i kjøperen, med tanke på å fremme salg. Det var et uhyre spennende (og litt skummelt) tema. Han som holdt emnet fortalte at han hadde forsøkt i flere år å få info fra Coca Cola om bruk av reklamemusikken deres, men det var som å snakke til et fjell. De holder virkelig kortene tett til brystet, for dette er big, big, business for dem. Jeg synes det er kjempeviktig å ha kunnskap om hvilke virkemidler som benyttes innen kommersielle bransjer og hva vi lar oss påvirke av, bevisst eller ubevisst.
|