|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forskning?
Men rine, grunnen til at "alle" vet hvilke mekanismer som rår innen populærkultur og massekultur, er jo nettopp fordi noen har forsket på slikt. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forskning?Og det er jo nettopp slik grunforskning ofte virker. Den type forskning jeg snakker om over, var banebrytende for 20-30 år siden. I dag er det allmennkunnskap blant lærere på videregående. Det er ikke gitt at forskning er verdiløs selv om "mannen i gata" ikke ser nytteverdien av den. Og det er heller ikke gitt at man bare skal forske på ting man umiddelbart ser er nyttig. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mattenerder har i årtusener (!) holdt på med fullstendig unyttig forskning på primtall. Så kommer datamaskinene og med maskinene kom behovet for kryptografi. Tusenvis av års forskning passet plutselig som hånd i hanske.
|
|
|
#124 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Forskning?Forskningsformidling er jo en krevende øvelse. Jeg har sett "interessante" gjengivelser av egne utsagn også i seriøse medier med en viss fagkompetanse. Og jeg synes man må "få lov" til å drive med forskning selv om man skulle vise seg å være en fomlete mediekløne som gjør vondt verre også. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Forskning?Jeg tenker at man bør være forsiktig med å dømme forskning ut fra det umiddelbart nyttige, fordi man lett overser det som viser seg å være nyttig seinere.
|
|
|
#126 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nei, men jeg tror ikke at denne tråden hadde blitt startet om det bare var jeg som reagerte på denne forskningen. Da hadde det i så fall vært undertegnede, og ikke Polyanna, som hadde startet den. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
This is normal!
|
Halleluja! For en avhandling!
|
|
|
|
#128 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Min krystallkule sier at enkelte kanskje kan bruke deler/elementer fra denne forskningen til økonomiske formål. Hallelujaropene opplever jeg mest i helt andre sammenhenger. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Foredraget som gjorde meg skeptisk handla om kroppsfenomenologi. Ho som holdt foredraget har skrive denne artikkelen:
|
|
|
#130 |
|
Travelt opptatt
|
Har prøvd å godta det du sier Teo, men klarer det ikke. Sitatene over viser delvis hvorfor. Men den sterkeste grunnen er at jeg (etter lett skumming, mulig jeg overså) ikke har klart å finne noe om etikk. Nettopp når han forsker på forskjellen mellom person og artist mener jeg han bør gjøre vurderinger på hvorfor det er greit å forske på unge levende navngitte kvinner.
|
|
|
#131 |
|
maler
|
Jeg synes ikke den artikkelen gjorde noe unødvendig komplisert, tvert imot, den beskrev fenomener med helt andre ord enn sekkebegrepet "depresjon". Det gjør at det er enklere å forstå mer i detalj hva som skjer og dermed bruke det som grunnlag for en behandlingstilnærming.
|
|
|
#132 |
|
Bedreviter
|
Det er greit fordi det gjøres absolutt hele tiden, og fordi det er en del av "pakka" som utøvende kunstner. Hvor mange avhandlinger og artikler tror du ikke det har vært skrevet om Beatles, Stones, Cash, Dylan eller Baez opp gjennom tiden - og slett ikke bare etter at de var gamle og grå. Jeg har en bekjent som er ekspert på Beyonce. Og hvor mange avhandlinger tror du ikke finnes om filmskapere, produsenter og forfattere - og økonomer og journalister for den del. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forskning?En del av problemet med akkurat denne avhanlingen er jo at den har kommet så fryktelig uheldig ut i media at det kan oppleves belastende for artistene, og det skjønner jeg godt at kan være ubehagelig. Normalt ville jo Larsen og Ravn neppe visst at en slik avhandling eksisterte, annet enn eventuelt som en kuriositet. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Seriøst? Er det normalt at det forskes på deg og så får du ikke engang vite om det? |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Bedreviter
|
Det er i alle fall veldig vanlig når det gjelder store artister, komponister, forfattere, malere og dess like. Jeg skrev en gang en analyse av en av Madonnas musikkvideoer. Jeg tror ikke hun var nevneverdig interessert. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?En ting som fikk piggene ut hos meg var hvordan han så ut til å ha stor glede av å bruke til dels nedlatende og i hvert fall ganske tabloide måter å omhandle artisten på. Det virket både infantilt og arrogant (og dette inntrykket kommer fra det dom kom rett fra hans egen munn).
|
|
|
#138 |
|
Bedreviter
|
Jeg har ikke lest eller hørt det han selv har sagt i sakens anledning. Jeg vil gjerne understreke at det jeg skrev over var generelle betraktninger. Det er godt mulig at denne forskeren er idiot og har tråkket over noen etiske linjer, det vet jeg ikke, for så grundig har jeg ikke satt meg inn i saken. Men generelt sett er det ikke vanlig eller påkrevet å be om tillatelse til å forske på nålevende artister. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
etterpåklokest
|
Jeg har ikke lest og hørt alt som er skrevet og sagt, men det at forskeren eventuelt formulerer seg corny i media, betyr ikke nødvendigvis at forskningen er dårlig. Bare dårlige kommunikasjons-skills. |
|
|
|
![]() |
|
|