Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-14, 15:24   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?

I helgen skal AUF diskutere på sitt landsmøte om det bør bli obligatorisk videregående skole i Norge. Jeg brukte "alle skal med" i overskriften fordi jeg synes dette forslaget er typisk Arbeiderpartiets eller den generelle venstresidens klokketro på at lovfestede rettigheter alltid kommer de "ressurssvake" til gode. Ved å gi noen en lovfestet rett til et gode, og ved å gjøre det obligatorisk, vil flere få tilgang som ikke nødvendigvis ville ha fått det i utgangspunktet. (Som vel er godt bevist stort sett er tilfelle.)

Jeg ser helt klart argumentet med at i det kunnskapssamfunnet vi lever i her i Norge, er fullført videregående et minimumskrav. Det er bare begynnelsen på stigen i et samfunn der det stilles ufattelig høye formelle krav til de aller fleste yrker.

Samtidig er jo tallene på de som ikke fullfører, slik systemet er i dag, veldig høyt. Og derfor må det jo være galskap å gjøre videregående obligatorisk? Eller ikke?

http://www.aftenposten.no/meninger/d...s-7743879.html

Jeg har lest boken til lektor Karl Eirik Kval som gjorte inntrykk på meg. Han skriver om hvordan dagens videregående, slik systemet er i dag, sakte men gradvis ødelegger ungdommers tro på at de får til noe. Alle ungdommene som er i videregående utdanning uten noen som helst forutsetninger for å være der.
http://www.aftenposten.no/amagasinet...k-7501690.html

Personlig ser jeg hvor AUF vil med et slikt forslag. Jeg er i utgangspunktet for å gjøre ting som utdanning gratis og tilgjengelig for alle. Men hvis frafallet er så stort som det er allerede, - blir det ikke da helt feil å gjøre det obligatorisk?

"Alle skal med". Bortsett fra at flere og flere faller utenfor i dette leddet av skoleløpet. Jeg vet ikke helt om jeg er for eller imot og ønsker gjerne å høre hva FP mener om dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.