|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
This is normal!
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?
Jepp. Av de som fullfører VGO er nesten 3 % "på NAV" når de er 24 år. For de som ikke fullfører VGO er tallet tett oppunder 20 %. Gode tiltak for å få folk igjennom videregående og ut i jobb er viktig for den enkelte og for samfunnet.
|
|
|
|
#42 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Jeg er enig i at det på lang sikt blir billigere, og ikke minst, bedre å gjete ungdommene også gjennom videregående skole. Men mest av alt ønsker jeg meg en vgs som er bedre tilpasset de elevene som velger yrkesfag. De som synes det er for mye teori i skolen, og ønsker å jobbe praktisk. En fagutdannelse er en flott utdannelse når den bare gjennomføres. Derfor ønsker jeg at flere gjør det.
|
|
|
|
#43 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Jeg er imot. Selv om videregående opplæring er riktig for de fleste, så er det ikke nødvendigvis det for alle. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
I mål
|
Hvordan skal du dra dem gjennom dersom de nærmest går under jorda (det er ikke lov å hente elever hjemme med makt, samme hvor god kapasitet man har) eller totalt mangler kunnskap fra ungdomsskolen? |
|
|
|
|
|
#45 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror det er denne virkeligheten som er fryktelig vanskelig å ta innover seg for de av oss som ikke ser og opplever omfanget av dette. Jeg kjenner fryktelig mange lærere som opplever det som helt forferdelig å se hvor destruktivt videregående er for disse elevene som virkelig ikke har noen som helst forutsetning for å være der.
|
|
|
#46 |
|
I mål
|
Jeg forstår at dette kan være vanskelig å sette seg inn i, jeg tror ikke jeg hadde trodd på det selv om jeg ikke så det. Og det blir bare verre. I år har jeg for første gang sett en elev som hadde fritak i norsk muntlig på ungdomsskolen. Da synes jeg det har gått ganske langt. Det er ikke så enkelt som å gjøre videregående obligatorisk og kjøre på med oppfølging dessverre. Jeg har mye mer tro på oppfølging på lavere trinn. Om vi får hjulpet dem som trenger det mest litt tidligere, øker sannsynligheten for at de fullfører videregående; obligatorisk eller ei. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
maler
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Jeg tror du har rett, Apan. Jeg er veldig for tiltak som kan få så mange som mulig igjennom ungdomstiden og ut på den voksne siden med arbeidsførheten i behold om man kan si det sånn. Det er jo ikke noen opsjon å begynne å jobbe etter ungdomsskolen nå, og det er ikke noen opsjon å lære seg et fag uten å lære mye teori. Og hos enkelte er det kanskje like mye kunnskap om hvordan man fungerer i samfunnet det skorter på. Men den som kommer med løsningen på dette gjør samfunnet en stor tjeneste, det er så alt for lett å havne i en håpløs hjelpeløs mottakerrolle når det starter så tidlig.
|
|
|
#49 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jo sånn at det kun er vurderingssituasjoner som skal være med i vurderinga, ikke aktivitet i undervisninga. Og at elever som da f.eks. har sterk sosial angst får fritak fra muntlig vurdering, er ikke sånn kjempeoverraskende. Selv om det ideellt sett burde vært løst med tilrettelegging, selvfølgelig. Men det er ikke alltid det kan tilrettelegges nok.
|
|
|
|
#50 |
|
anglofil
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Jeg skulle også til å si sosial angst er vel grunnlag for en god del fritak som gis nå. Det har jo stått en del om økning i antallet ungdommer som offisielt får den diagnosen nå, særlig unge jenter.
|
|
|
#51 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jøss, jeg trodde ikke det var mulig å få fritak i norsk muntlig. Det har jeg aldri vært borte i. Kan jeg spørre om hva som kan kvalifisere for fritak i norsk muntlig? Vi har hatt noen slike diskusjoner hos oss, men det har aldri vært snakk om fritak. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Fritak for norsk muntlig? Nå er det en evighet siden jeg gikk på skolen, men da var karakteren i norsk muntlig basert på prøver og innleveringer knyttet til litteratur- og språkhistorie. Er det mye mer muntlig fremføring nå?
|
|
|
|
#53 |
|
I mål
|
Dette med fritak i ulike fag på ungdomsskolen fremstår for meg veldig diffust og det praktiseres ulikt. Det har vært en utvikling på det i Osloskolen, der enkelte skoler innvilger mange fritak. Det er snakk om å få ryddet opp litt tror jeg. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
I mål
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Hvis videregående skal gjøres obligatorisk, trenger vi en ny studieretning som er rensket totalt for teori. Et sted du kommer gjennom med å lære det grunnleggende innenfor samfunnet vi lever i, og ellers gjør praktisk arbeid. Og så må det være et system som gjør at de som trenger det må gå der, enten de vil eller ikke. Da kan vi kanskje få gjennom alle på et vis. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
ej ikke møjkets heije
|
|
|
|
|
#56 |
|
anglofil
Så da må alle "gode" prinsipper fra Gudmund Hernes reform-94 skrinlegges.
|
|
|
#57 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Gudmund Hernes ble professor det året han fylte 30. Jeg tror kanskje at det da er litt vanskelig å forestille seg at noen ikke har ønsker om å lære teori.
|
|
|
|
#58 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Jeg syns mange av dere tar for lite hensyn til de (mange) elevene på yrkesfag som fint klarer teorien som er der. Hva med dem? Skal de minste muligheten til å ta studiekompetanse, evt. at det blir et mye lengre løp? Hva skjer med rekrutteringen til yrkesfag hvis studieretningen kun gir kompetanse innenfor et (tross alt) smalt fagfelt (f.eks. interiør, blikkenslager, forskaling, etc.)? Man kan vel se for seg at en del ressurssterke elever vil velge studiespesialiserende i stedet? F.eks. min sønn, som tar yrkesfag med sikte på ingeniørstudier, og som er målbevisst og flink på skolen. Jeg ville aldri anbefalt han yrkesfag hvis han ble "stuck" med det. Det er jo viktig at vi ikke bare ivaretar de yrkesfagelevene som faller fra, eller? De som faller fra kommer jo med lav kompetanse fra ungdomsskolen, og har dårlige forutsetninger i utgangspunktet. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
ej ikke møjkets heije
|
|
|
|
|
#60 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Darth: for de som reelt ønsker begge deler mener jeg at man for eksempel bør bygge ut TAF ordningen, som gir både fagbrev og studiekompetanse. Og gjøre påbygg toårig slik at man får en ordentlig mulighet til å velge å gå over mot studiespesialiserende dersom det er det man vil. Slik det er nå er strykprosenten på påbygg helt alarmerende og det viser at alt for mange tar ureflekterte valg. |
|
|
|
![]() |
|
|