Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Spørsmålet er om det egentlig er kostbart i det lange løp eller om det lønner seg å få dratt folk igjennom 13 år på skolebenken. Greier man å få folk gjennom så de ender med en eller annen jobb i andre enden tror jeg det kan være så kostbart det bare vil, det vil lønne seg uansett. Men jeg vet som sagt for lite om hvorfor folk ikke fullfører.
Hvordan skal du dra dem gjennom dersom de nærmest går under jorda (det er ikke lov å hente elever hjemme med makt, samme hvor god kapasitet man har) eller totalt mangler kunnskap fra ungdomsskolen?
Vi sitter i dag med elever som kommer med et vitnemål fra ungdomsskolen som viser at de har hatt fritak for karakter i halvparten av fagene de har hatt. De har mattekunnskaper på tredjeklassenivå, men likevel forventes det at de skal ha opplæring på videregående trinn. Videregående er altfor obligatorisk som den er, de burde heller brukt ressurser på å finne alternative opplegg for dem som overhode ikke bør være der.
Hvis videregående blir obligatorisk (i enda større grad enn den oppleves som i dag), tror jeg bare det blir en ny ungdomsskole. Elever som går ut derfra med fritak i fag og karakterer som ikke er reelle.
|