Sv: Coops kaffebøll på Løkka
Opprinnelig lagt inn av Eia, her.
Poteito, potato. Det er uansett lureri om du gir et falskt bilde verbalt eller mentalt. Mener jeg, og gjentar meg selv i at jeg er hjertens enig med de som mener at dette ikke er greit.
Mener du at det er etisk betenkelig med fristende og spennende innpakning?
Det meste av reklame er da produsert for å gi mentale bilder som gir gode (og ikke nødvendigvis reelle) assosiasjoner?
Når folk velger et produkt fremfor et annet handler det svært ofte om mentalt lureri og ikke om kvalitetsforskjeller på varene som ligger foran. Man kan saktens mene at sånt er uetisk og fælt, men jeg synes kanskje mange her tar veldig på vei og trekker Coops stunt veldig langt.
Å sammenligne med å bli servert kjøtt merket som norsk, men som viser seg å være utenlandsk synes jeg blir veldig merkelig. Akkurat det er jo direkte lureri.
Å bli servert kjøtt fra Gilde som ser italiensk ut, men som viser seg å være norsk er mer sammenlignbart. Jeg tror ikke mange ville gått i strupen på restauranten for å servere det, med mindre de spesifikt hadde sagt at det var italiensk.
Gilde produserer italiensklignende spekeskinke ved navn Sta.Kristina (eller noe sånt) på Tynset. Navnet er tilnærmet lureri i seg selv og er laget for å gi andre assosiasjoner enn Nord-Østerdal.
På et koldtbord hvor det står "Sta Kristina" på skinka vil mange tro at det er italiensk, men hva så?
Jeg tenker at det blir galt dersom de da nektet for at det var norsk om de ble spurt. Ikke galt å kalle en skinke med et helgennavn, fjernt fra norske tradisjoner. De prøver riktignok å koble akkurat denne Kristina til noe norsk, men assosiasjonene spiller definitivt mer på annen helgen med samme navn. 
|