|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Coops kaffebøll på Løkka
Mener du at det er etisk betenkelig med fristende og spennende innpakning? |
|
|
|
|
|
#162 |
|
|
Jo lureri er lureri. Jeg er da ikke dum. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaJeg ser jo Guavas poeng om at dette ikke er uvanlig, at man bygger en historie rundt et brand som er litt so-so når det gjelder sannheten. Den Lille Sjokoladefabrikken på Bærums Verk, for eksempel, hadde en historiefortelling som hadde et ganske lavt sannhetsinnhold, uten å være direkte løgn (jeg vet ikke om det er historien de bruker nå om dagen).
|
|
|
#164 |
|
|
Nei det er kanskje ikke greit, men da tenker jeg at det blir litt overkill å reagere sterkt mot stuntet fra Coop og sammenligne det med feilmerking. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaDet er vanskelig å vurdere i hvor stor grad historiefortellingen "bare" formidlet et inntrykk vs. regelrett bløffet uten å ha sett butikken og hørt hvordan historien ble presentert, tenker jeg. Så siden jeg ikke var der selv så tenker jeg det er greit å overlate den vurderingen til de som 1) var der og 2) kan mye om markedsføring.
|
|
|
#166 |
|
Permakulturell
|
Jeg synes generelt mye av markedsføringen har gått for langt, ja, ikke minst når det gjelder mat og drikke og hygieneartikler, og det å skjule innhold og fremstillingsmetoder. Det er lureri i min bok, og det gjør det vanskelig for meg å være en bevisst forbruker.
|
|
|
#167 |
|
|
Å skjule innhold er vel ulovlig? Der er man også over på det som har med dokumentasjon å gjøre. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Permakulturell
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaSkjule som i ekstremt liten skrift, kun oppgi lovpålagt informasjon, gi mentalt inntrykk som ikke stemmer med virkeligheten (Coop på Løkka, for eksempel) etc.
|
|
|
#169 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#170 |
|
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaKanskje vi bør få dokumentasjon av amerikansk format her til lands? |
|
|
|
|
|
#171 |
|
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaVille folk følt seg like lurt om kaffen viste seg å være fra økorettferdigbonden i Guatemala uten noen rikfolk i mellomledd? |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#173 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaKaffemarkedet er kjempevanskelig og det er slett ikke gitt at "fair trade" er svaret, mest sannsynlig er det ikke det. At store aktører jobber for at hele kaffebønnemarkedet blir mer velfungerende er mye viktigere. I dag sitter det tradere med altfor stor makt (og profitt), fordi kaffebønder jobber i land med veldig lite kapitaltilgang (fungerende banker), og dermed ofte havner i lomma på dsse traderne. Det er ikke i noens interesse, ikke kaffeselskapene, ikke bøndene, ikke forbrukerne. Noen av de store aktørene (og jeg tror Coop er en av dem, men er ikke sikker), jobber blant annet for å endre selve denne dynamikken, blant annet ved å bygge opp fungerende finansielle institusjoner. Det vil være ekstremt mye mer effektfullt enn at enkelte bønder får eksistere med fair trade på utsiden av de store volumene.
|
|
|
#174 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Coops kaffebøll på Løkka(Meget enkelt viderformidlet som min tolkning av det noen med ekstremt detaljert og omfattende kunnskap om det globale kaffemarkedet fortalte meg, så et par klyper salt anbefales)
|
|
|
#175 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#176 |
|
Glamorøs
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaJeg har aldri vært i tvil om at St. Kristina-skinka er norsk, og den markedsføres jo heavy som et norsk kvalitetsprodukt, de hadde for eksempel stand på Dyrsku-arrangementet på Mathallen. Den er for øvrig veldig god.
|
|
|
#177 |
|
Permakulturell
|
Det er mulig. Men hvorfor skal det være jeg som må spørre? Og hvorfor skal informasjonen være (til tider) så vanskelig tilgjengelig? Hvorfor må de matvarene med minst tilsetningsstoffer ha flest krav på seg, når det i realiteten burde vært de med flest tilsetningsstoffer som skulle hatt kravene?
|
|
|
#178 |
|
Permakulturell
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaOg for the record: jeg har heller aldri tatt Santa Kristina-skinken for å være noe annet enn norsk. Jeg synes det er relativt tydelig kommunisert.
|
|
|
#180 |
|
Glamorøs
|
Sv: Coops kaffebøll på LøkkaJeg mener ikke at markedskrefter alltid er bad news. Det hender jo av og til at de velger å bruke nettopp det at de er så store til å legge press på leverandører om arbeidsforhold etc. Det er ikke slik at jeg syns man BARE skal kjøpe all kaffe fra en bitteliten kaffebutikk som har et samarbeid med en eneste bitteliten kaffefarm og de brenner alt på sin bittelille kaffebrennemaskin, min favorittkaffe er for eksempel en brasiliansk fra Solberg Hansen som eies av Norgesgruppen, noe som de ikke kommuniserer på hjemmesiden sin. Men jeg greier å ha flere tanker i hodet på en gang. 1) jeg syns det er dumt at de ikke kommuniserer eierskapet sitt bedre. 2) jeg syns de leverer kvalitetskaffe. 3) De er store og har dermed stor påvirkningskraft med tanke på rettferdig handel. 4) Jeg syns det er fint med både dem og den bittelille kaffesjappa med den bittelille plantasjen og det bittelille brenneriet. Jeg vil ha et mangfold. Jeg vil at det kommuniseres. Og ikke minst; jeg vil at norske bedrifter skal bli flinkere til å kommunisere sine rettningslinjer for miljø og rettferd. Amerikanerne er lysår foran oss der.
|
![]() |
|
|