Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Trenger bokanbefaling til jente 8 år

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-15, 00:30   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger bokanbefaling til jente 8 år

En naturlig bok å ta fatt på etter Tonje Glimmerdal er selvsagt gode gamle Heidi. Ungene her elsket begge bøkene om Heidi. De har generelt vært glade i en del gamle klassikere, og var fullstendig oppslukt av Den hemmelige hagen for eksempel, og likte også Alice i eventyrland.

Jeg synes ellers det er litt vanskelig å finne bøker i samme kategori som Parr sine, av nyere dato. Det er veldig mange kule bøker, om duster, pingler og bitcher ute og går, og tematikken går mye på det å være populær/ikke populær. Disse har ikke slått særlig godt an hos mine. Så har du mye ellevilt og crazy, og bortsett fra det er det stort sett fantasy eller diverse detektivbyrå. Men noen bøker jeg (og ungene) har likt er bøkene til finske Siri Kolu, "Røversommer" og "Røvernes herre". De skiller seg litt ut synes jeg.

Men det finnes jo mange fine litt eldre bøker også da, med litt mer realisme/alvor. Bøker jeg husker fra min egen barndom. Som Den hvite stenen, Marens lille ugle, bøkene om huset på prærien, de historiske fortellingene til Toril Thorstad Hauger, som Røvet av vikinger, Flukten fra vikingene, Ravnejenta, Sigurd drakedreper etc, bøkene om Sofie og Katrine som tvangsevakueres fra Øst-Finnmark under krigen, og Roald Dahls Mathilda er selvsagt obligatorisk.

Sist redigert av My : 16-10-15 kl 10:03.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.