Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-07, 16:29   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Som Toffen sier, bina, dette er statistikk, ikke min subjektive mening. Det er et ugjendrivelig faktum at omsorgssvikt følger klasse. Det er høyere konsentrasjon av vold og omsorgssvikt, rus og psykiatri blant folk som er fattige og har lavere utdanning. Det interessante er jo hva som er høne og egg, og jeg tenker at dersom man kan bekjempe den urettferdigheten som ligger ulik fordeling av goder som helse, utdanning, arbeid, ressurser, så vil man kunne skape bedre oppvekstvilkår for en rekke barn.

Jeg har ikke dermed sagt at det aldri skjer noe katastrofalt, galt, sjokkerende, ille i tilsynelatende vellykkede familier. Men STATISTISK sett er det mer sjelden.

Og jeg mener man absolutt at ressursforskjeller og omsorgssvikt ikke er noe man skal akseptere og bare si at jaja, sånn er det...Jeg mener man skal bekjempe den strukturelle urettferdigheten som ligger i at folk har ulike ressurser i fht å gi omsorg, ved å ha mange gode lavterskeltiltak som gir alle barn en best mulig oppvekst, med god omsorg og ivaretakelse.

Og jeg tror at statistikken har feil utgangspunkt fordi man definerer omsorgssvikt for snevert. Hvorfor har denne "Tårnfrid"-saken nådd media? Hvorfor engasjerer den oss? Jo, for karrierekvinner er jo bra, det er jo selve eksemplet på kvinnefrigjøring, og DET pirker man da ikke borti? Det er da ikke omsorgssvikt å tjene masse penger? Det er da ikke omsorgssvikt å realisere seg selv? Nemlig. Alle de barna som avspises med "stabile barnevakter", men som er pene i tøyet og har sunn og næringsrik matpakke - DE kan da umulig være utsatt for omsorgssvikt?

Så lenge både barnevern og folk flest mener at omsorgssvikt er dårlige klær, manglende tannpuss og usunn matpakke - så får vi aldri noen statistikk som gjelder foreldre som gir beng i barna og prioriterer karrieren foran alt.

Og så lenge man med rus mener de forfalne vesnene som ferdes sentralt i Oslo, så fanger man ikke opp alle de "vellykkede", mektige menneskene som bruker litt kokain nå og da, eller noen piller for å holde koken. Av en eller annen grunn er hvit-snipp-narkomane ansett som finere enn andre narkomane. Og tilsvarende er hvit-snipp-omsorgssviktere ansett som finere enn sosial-klient-omsorgssviktere.

Men.... egentlig er det mest i deres egne øyne. Altså i "høyere sosiale klasser" at man ser på seg selv og "sine egne" som bedre enn alle andre.

De av oss som er i mot et klassesamfunn, og nekter å definere oss selv inn i noen klasse, vi ser at dritt har du i alle grupper. Det er bare det at noen grupper er flinkere til å dekke over enn andre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.