Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Så du mener at å ikke bruke tid sammen med barnet er greit, dersom det er konsekvensen av yrkesaktiviteten? Mener du seriøst at det er greit at andre enn foreldrene har, ikke bare hovedomsorgen, men det aller meste av omsorgen, for barna? Det er ikke sikkert at problemet er så stort at det fanges opp av statistikken, men det burde ikke forhindre oss i å diskutere temaet. I alle fall ikke i en tid da karriere, penger og status er så viktig at selv myndighetene mener at vi burde plassere bort barna våre i barnehage fordi de har det best der.
Jeg tror alle barn ønsker mer tid med foreldrene sine! I de aller fleste tilfeller vil ikke mangel av tid med foreldrene være omsorgssvikt, men det betyr ikke at barnet har det så bra som det burde eller kunne hatt det.
For det første: Jeg mener at man kan ha en god og omsorgsfull oppvekst uten å være sammen med begge foreldrene sine hele tiden, ja. Om det er mor, far, besteforeldre eller andre signifikante stabile voksne er det ikke så nøye. Så lenge det er folk som SER barnet, bryr seg om det og hvordan det har det og er glad i det. Foreldrene har vel hovedomsorgen selv om en av dem eller begge jobber mye? Og hvorfor blir dette et problem barne når MOR jobber mye? Kan det være at noen er så reaksjonære at de mener mor er best for barna???
For det andre: Det finnes ganske mange som IKKE jobber for hverken status eller penger. Jeg, for eksempel. Jeg tjener ikke vanvittig mye penger og har en heller tilbaketrukket rolle.