Sv: Kunnskapshull oppdaget i godt voksen alder
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
men altså - leste dere ikke anatomiboken deres? Eller har dere aldri sett hvordan dere ser ut nedentil selv? 
gsåsykepleiersomvethvorurinrøreter:
Jo da, leste anatomiboken, men det slo meg aldri å sjekke på meg selv nøyaktig hvor urinen kom ut og på de aller fleste fant jeg det helt greit uten å stusse noe mer over det. Men så er jo damer nokså ulike nedentil, og det var altså her på disse hvor urinrøret ligger langt inn og opp at jeg prøvde meg på klitoris i stedet for å sjekke lengre inn. Det gikk et lys opp for meg et par uker etter at jeg var ferdig utdannet og vi stod to stykker og strevde med en pasient. Kollegaen min var både erfaren og dreven, men det var først da vi måtte leite ekstra godt at det virkelig gikk opp for meg at det kan ligge så skjult og liksom ikke nødvendigvis ligger i en forlengelse av hudfolden som omfatter klitoris. Så det er der jeg da har blingset og først prøvd meg på klitoris før jeg har tatt et nytt kateter og prøvd lengre ned/litt inn, men jeg ble ikke bevisst på det før etter at jeg var ferdig utdannet. (Har nå greid å finne det til slutt, for det har aldri hendt at jeg har måttet gi opp, men som sagt måtte jeg tidvis prøve meg litt frem først.)
Og ja, dette burde jo ha vært elementære kunnskaper, men all den tid jeg hadde en annen oppfatning som utgangspunkt kom jeg nok aldri på å registrere det før jeg altså møtte et tilfelle hvor jeg virkelig ikke fikk anatomien til å stemme (med min oppfatning). (Jeg var fullt klar over at klitoris og urinrørsåpningen var to forskjellige ting altså, men klarte ikke nødvendigvis å snille dem fra hverandre hos alle andre i starten.)
|