Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 12:46   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen hver gang noen snakker om "han der negeren som spiller på Brann" ... eller de som ikke ser såpene på TvNorge, såkalte "neger-såper". Jeg prøver iherdig å fortelle dem at slikt ikke passer seg, hvorpå han presterte å si "hva skal jeg kalle dem, da? Svartingene?" Hvorfor må du kalle "dem" noe da? svarer jeg, men til hvilken nytte.

Huff - jeg kjenner meg igjen - har hatt den samtalen utallige ganger med mine foreldre... Jeg skjønner ikke hvorfor de må bruke slikt språk, og jeg skjønner ikke at de ikke forstår hvor utrolig ille det høres ut!

Men jeg trøster meg med at de er gamle, og språket er faktisk i utvikling, så det er ikke så lett å henge med. De må ikke være rasister selv om de uttrykker seg slik.... Det er jo mote i språk også, og hva som er politisk korrekt forandrer seg med tiden.

Det er ikke lenger greit å si neger - akkurat som det ikke er greit å si feks evneveik, gamling eller vaskekjærring. Dette er ord som etterhvert har blitt negativt ladet og byttet ut med andre bedre(?) ord. Men for min mor er dette helt greie ord. Hun har selv vært vaskekjærring og bare fnyser av betegnelsen "renholdsarbeider".

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.