|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme
Det er bare tull. Det har het neger i alle år. Det er de siste årene det er blttt reaksjoner. Tenk på Torbjørb Egners vise om Lille Hoa.
![]() |
#122 |
Ringskrømt
|
Nøyaktig hva er det vi skal åpne øynene for? Brune mennesker som hører sammen i samme bås? Det er denne tankegangen jeg ikke helt forstår, bina. Du putter to av disse fjorten i samme bås, ikke fordi de hører hjemme der da de er "med" i miljøet, men fordi de har samme hudfarge som de tolv andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Ringskrømt
|
Det har het neger helt siden slavetiden da begrepet ble "oppfunnet", men det betyr likevel ikke at det er et pent og hyggelig ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Ustabil
|
Ja, for du ser ikke de andre 12. Du ser ikke de problemene de har, og kanskje til og med skaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Ustabil
|
Jeg prøver egentlig bare å få Lisa til å se at det er litt forskjell på "dem" og "oss" - enten man liker det eller ikke. Nettopp fordi de har en annen bakgrunn, og en annen hudfarge, en annen religion, et annet språk - en eller flere slike faktorer - så har de litt spesielle "behov" om man kan kalle det det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Prøv å vær litt konsekvent da. Vi snakker om folk er født og oppvokst i Norge, de er "oss" Bina selv om de er brune. Jeg har mye mer til felles med folk som bor i borettslaget mitt i Oslo, brune og hvite en jeg har f.eks til familemedlemmer på toten. Det har ikke noe med FARGE å gjøre, det har med miljø man bor i osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Hm... jeg tror bina har et poeng i at kjerring ikke er nedlatende i alle settinger og at det også er litt geografisk betinget. Der hvor jeg kommer fra sier menn kjerring (de uttaler det mer kjæring) om kona si, og det er ikke fordi de synes konene er noen fæle kjerringer, men det er et uttrykk akkurat på lik linje som konene bruker gubben om mennene sine. Er gubbe også nedsettende? Jeg synes ikke det.
![]() |
#128 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Hmm.... du tror altså at det ikke består lignende uttrykk mot hvite eller lyshudede? Her hvor jeg bor blir lyseblonde fra Europa (slik som meg) kalt for Kaaskoppies (ostehoder). I det ligger at de (dvs. den lokale befolkningen som er mørkhudede antillianere) tror at vi som er blonde og lysere i huden, er fra oste-landet Nederland, og det gir seg utslag i blant annet at vi blir ekspedert sist dersom vi handler i butikker som eies av lokalbefolkningen, at de ikke gidder å møte oss til avtale dersom de oppdager at vi er Kaaskoppies osv.osv. Jeg har ganske mange graverende eksempler etter halvannet år. Jeg er sterk og hever meg over det, men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det OGSÅ rasisme.
![]() |
#129 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Alle alenemødre har det til felles at de ikke lever sammen med faren til barnet sitt. Det er noe disse mødrene utvilsomt har til felles, og kan i en del sammenhenger (f.eks. når man snakker om trygdeytelser) være svært relevant. Jeg kan ikke se at det begrepet du føler du har behov for til å snakke om alle de 14 i ditt barns klasse under ett kan sammenliknes med dette (som du baserte på hudfarge).
![]() |
#130 |
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeMå innrømme at jeg ikke tenker på neger som et rasistisk uttrykk. Det har mer med hvordan man sier det. Akkurat som ja jeg blir kalt norrbagge her jeg bor, og jeg ble kalt hviting på barneskolen av vietnameserne i min klasse. Legger man til jævla før så er det en litt annen mening i uttrykket.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: RasismeMine barn, om ingen hører dem snakke, faller ofte i kategorien "innvandrerbarn". De ser meg med hijab og abaya (kåpe), og hører at barna har "utenlandske" navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: RasismeBegrepet "svarting" passer seg ikke, det må jeg si meg enig i. Superbestemora mi brukte begrepet uten snev av rasisme i seg, men jeg pleide å kommentere det til henne. Hun mente jo at "slikt folk på hennes alder" sa.
![]() |
#133 |
Ringskrømt
|
Heter helsesøsteren din tilfeldigvis bina? |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Litt artig, og helt på siden selvsagt, men når vi skal ha venninne treff, så kaller vi det "Frustrerte Fruers Kveld".
![]() |
#136 |
Leser
|
Nei, men kisha har vitterlig rett i at neger var et helt akseptert ord å bruke tidligere (i alle fall i Norge, i USA har denne problematikken eksistert mye lengre).
![]() |
#137 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: RasismeJeg er selv gift med en afrikaner og jeg har spurt han om han syns det er greit å bli kalt neger, det syns han ikke det er. Jeg har brukt ordet neger i mange ord, rett og slett fordi jeg ikke har ment noe negativt med og dermed ikke har sett noe galt i det. Men jeg gjør ikke det lengre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Ringskrømt
|
Nei, det har vitterlig aldri vært greit selv om uopplyste mennesker har brukt ordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Come what may...
|
Skal si Bina du følger godt med hva "de" andre gjør og hva tid dem hilser og hva slags beskjed dem får med seg og hva dem ikke får med seg. Loggfører du eller står du og følger med til alle går hjem til sitt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() |
![]() |
|