Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 15:13   #121
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det har aldri vært greit å si neger, at mange likevel gjør det fordi "de ikke mener noe med det" spiller ingen rolle.

Det er bare tull. Det har het neger i alle år. Det er de siste årene det er blttt reaksjoner. Tenk på Torbjørb Egners vise om Lille Hoa.

Gammel 20-06-07, 15:21   #122
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og du bør kanskje jobbe med å åpne øynene?

I klassen til min førsteklassing er det flere "khomaler". Og de går som nevnt i første klasse. Nå ble jeg et øyeblikk i tvil, men av ca 38 elever tror jeg det er 14 med annen hudfarge, for å bruke det begrepet da. De fleste (kanskje alle uten at jeg vet det) av disse har opplæring i morsmål. 3 av dem snakket ikke norsk da de begynte på skolen. De fleste jentene holder seg til "sine egne", og jeg vet ikke om det skyldes at de ønsker det, blir utstøtt eller er oppdratt til det. Flere av dem sliter med norsken, også muntlig blant de andre barna. De sliter med å forstå beskjeder som gis. Foreldrene til flere av barna sliter med å forstå skriftlige beskjeder - og spesielt mødrene har det med å bare smile og si "ja, ja" - og så har de ikke skjønt at barna skulle ha med seg badetøy eller ski neste dag.

På foreldremøtene er oppmøteprosenten hos "innvandrer-barna" langt dårligere enn for de "norske". På arrangementer som avslutninger glimrer de også med sitt fravær. Når de blir invitert i bursdager svarer de ikke en gang - og kommer så godt som aldri. Det er i alle fall 5 jenter som har en påkledning som er iøynefallende - og som slett ikke er forenlig med aktiv lek, skogsturer, osv. Disse jentene isoleres.

Ja, det finnes et par unntak. To av guttene i klassen er "med" i miljøet, og foreldrene deltar på lik linje med alle andre.

De fleste innvandrer-foreldrene hilser ikke når man treffer dem. Til nød kan mennene se deg i øynene, men kvinnene ser ikke opp i fra bakken en gang - langt mindre svarer de.

Så jo, det er et problem med integrering. Det er språkproblemer. Og kulturkollisjoner. Dette til tross for at så vidt jeg vet ALLE barna i klassen er født i Norge.

Nøyaktig hva er det vi skal åpne øynene for? Brune mennesker som hører sammen i samme bås? Det er denne tankegangen jeg ikke helt forstår, bina. Du putter to av disse fjorten i samme bås, ikke fordi de hører hjemme der da de er "med" i miljøet, men fordi de har samme hudfarge som de tolv andre.

Men det er vi som skal åpne øynene. Jadda.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:22   #123
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Det er bare tull. Det har het neger i alle år. Det er de siste årene det er blttt reaksjoner. Tenk på Torbjørb Egners vise om Lille Hoa.

Det har het neger helt siden slavetiden da begrepet ble "oppfunnet", men det betyr likevel ikke at det er et pent og hyggelig ord.

Gammel 20-06-07, 15:37   #124
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nøyaktig hva er det vi skal åpne øynene for? Brune mennesker som hører sammen i samme bås? Det er denne tankegangen jeg ikke helt forstår, bina. Du putter to av disse fjorten i samme bås, ikke fordi de hører hjemme der da de er "med" i miljøet, men fordi de har samme hudfarge som de tolv andre.

Men det er vi som skal åpne øynene. Jadda.

Ja, for du ser ikke de andre 12. Du ser ikke de problemene de har, og kanskje til og med skaper.

De to hører med i båsen fordi de har morsmålsopplæring, og har en annen religion som blant annet gjør at de ikke kan spise svinekjøtt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:41   #125
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Men når du beskriver dette, Bina, så er det jo nettopp å nyansere du gjør. Og da viser det seg at problemene varierer ganske mye blant disse du velger å beskrive "som å ha annen hudfarge". 2 er "med" i miljøet, 3 snakket ikke norsk da de begynte på skolen, 5 har påfallende annerledes klesdrakt osv.

Hvorfor finner du det da nødvendig å beskrive dem alle med et "samlebegrep"? Ser du ikke at dette behovet du føler kommer av at det allerede er etablert en slik generalisering som du har vent deg til, og at det er denne generaliseringen Lisa, Skremmern og flere argumenterer mot?

Og dette innlegget dit bekrefter bare hvor viktig det er å gjøre det.

Jeg prøver egentlig bare å få Lisa til å se at det er litt forskjell på "dem" og "oss" - enten man liker det eller ikke. Nettopp fordi de har en annen bakgrunn, og en annen hudfarge, en annen religion, et annet språk - en eller flere slike faktorer - så har de litt spesielle "behov" om man kan kalle det det.

Jeg mener også at bruken av samlebegrep ikke på noen måte har noe å si for integreringen. Men når man lukker øynene og tror at alle barn er "fargeblinde" og aksepterer alle uten forbehold, når man tror at de som har bodd i Norge i mer enn 2 1/2 år er "norske" og føler seg norske - da er det en selv som er totalt blind, på begge øynene. Det er ikke så enkelt. Innvandrere er ikke integrerte - og kanskje ønsker ikke alle av dem å bli det heller.

Hvorfor er det forresten greit å bruke begrepet alenemor? Det er jo ingen homogen gruppe det heller? Det kan også oppleves som stigmatiserende. Både for de alenemødrene det gjelder, og for barna deres.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:48   #126
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver egentlig bare å få Lisa til å se at det er litt forskjell på "dem" og "oss" - enten man liker det eller ikke. Nettopp fordi de har en annen bakgrunn, og en annen hudfarge, en annen religion, et annet språk - en eller flere slike faktorer - så har de litt spesielle "behov" om man kan kalle det det.

Jeg mener også at bruken av samlebegrep ikke på noen måte har noe å si for integreringen. Men når man lukker øynene og tror at alle barn er "fargeblinde" og aksepterer alle uten forbehold, når man tror at de som har bodd i Norge i mer enn 2 1/2 år er "norske" og føler seg norske - da er det en selv som er totalt blind, på begge øynene. Det er ikke så enkelt. Innvandrere er ikke integrerte - og kanskje ønsker ikke alle av dem å bli det heller.

Hvorfor er det forresten greit å bruke begrepet alenemor? Det er jo ingen homogen gruppe det heller? Det kan også oppleves som stigmatiserende. Både for de alenemødrene det gjelder, og for barna deres.

Prøv å vær litt konsekvent da. Vi snakker om folk er født og oppvokst i Norge, de er "oss" Bina selv om de er brune. Jeg har mye mer til felles med folk som bor i borettslaget mitt i Oslo, brune og hvite en jeg har f.eks til familemedlemmer på toten. Det har ikke noe med FARGE å gjøre, det har med miljø man bor i osv.

Du snakker om spesifikke utfordringer knyttet til integrering. De er jo der i aller høyeste grad men herregud du kan bare ikke skjære alle over en kam som det du hele tiden gjør. Du kan ikke fortsette å se på eller tenkte at alle ikke hvite folk i Norge har problmer i tilknyttning til det du nevner.

Men tror ikke det har noen som helst nytte å diskutere med deg, det OSER av fordommmer i innlegget og det ser også ut til at du ser på alle "brune" som muslimer (TYPISK!)

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:48   #127
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg gir blaffen i om folk ikke mener noe galt med det. Kjerring er en nedsettende måte å snakke om kvinner på samme hvordan du ser på det. Jævla kjerring eller min kjære kjerring, et fett for meg.
Tro meg jeg kommer fra et sted der det er helt vanlig å omtale kvinner som kjerringer og folk ber deg sende "negersvetten" når de skal ha cola flasken fra bordet. Når 3 åring spør hva en "kjerring" er så sier jeg hun ikke skal bry seg noe om det eller snakke om damer på den måten.

Hm... jeg tror bina har et poeng i at kjerring ikke er nedlatende i alle settinger og at det også er litt geografisk betinget. Der hvor jeg kommer fra sier menn kjerring (de uttaler det mer kjæring) om kona si, og det er ikke fordi de synes konene er noen fæle kjerringer, men det er et uttrykk akkurat på lik linje som konene bruker gubben om mennene sine. Er gubbe også nedsettende? Jeg synes ikke det.

Forøvrig er dette å lese om ordet kjerring fra Riksmålsforbundet:
http://www.riksmalsforbundet.no/spra...nnlegg_94.html

Gammel 20-06-07, 15:54   #128
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal snakke om mennesker med hudfarge, jeg. Hva gjør man så med sine hvite venner? "Du, han ariske vennen din vet du, han lyshuda ..." Alle har da et navn, og ser ut som seg selv, og kler seg på en viss måte, er en viss høyde, bor et visst sted, det finnes virkelig annet å beskrive ved en person. Det er ikke noe stress, man skal ikke liste seg på tå for ikke å fornærme noen, det er tvert om ganske lett å respektere andre nok til å ikke sette de i bås eller dele de inn i grupper som består av "dem" og "oss".

Hmm.... du tror altså at det ikke består lignende uttrykk mot hvite eller lyshudede? Her hvor jeg bor blir lyseblonde fra Europa (slik som meg) kalt for Kaaskoppies (ostehoder). I det ligger at de (dvs. den lokale befolkningen som er mørkhudede antillianere) tror at vi som er blonde og lysere i huden, er fra oste-landet Nederland, og det gir seg utslag i blant annet at vi blir ekspedert sist dersom vi handler i butikker som eies av lokalbefolkningen, at de ikke gidder å møte oss til avtale dersom de oppdager at vi er Kaaskoppies osv.osv. Jeg har ganske mange graverende eksempler etter halvannet år. Jeg er sterk og hever meg over det, men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det OGSÅ rasisme.

Gammel 20-06-07, 16:11   #129
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Alle alenemødre har det til felles at de ikke lever sammen med faren til barnet sitt. Det er noe disse mødrene utvilsomt har til felles, og kan i en del sammenhenger (f.eks. når man snakker om trygdeytelser) være svært relevant. Jeg kan ikke se at det begrepet du føler du har behov for til å snakke om alle de 14 i ditt barns klasse under ett kan sammenliknes med dette (som du baserte på hudfarge).

Selvfølgelig vil det i en del sammenhenger være usaklig og dumt å bruke generaliseringen alenemødre. Men de har uansett en type sosial status felles.

Gammel 20-06-07, 16:17   #130
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Må innrømme at jeg ikke tenker på neger som et rasistisk uttrykk. Det har mer med hvordan man sier det. Akkurat som ja jeg blir kalt norrbagge her jeg bor, og jeg ble kalt hviting på barneskolen av vietnameserne i min klasse. Legger man til jævla før så er det en litt annen mening i uttrykket....

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:18   #131
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine barn, om ingen hører dem snakke, faller ofte i kategorien "innvandrerbarn". De ser meg med hijab og abaya (kåpe), og hører at barna har "utenlandske" navn.

Husker en helsesøster som ropte dem opp en gang på helsestasjonen, og ropte etter "Emil og Lina". Jeg reagerte ikke, for jeg er jo ikke vant til det. Så til slutt forsøkte hun seg på etternavnet Ke---Kek-ho---Kekoanne eller noe slikt, da skjønte jeg at det var oss... Så sa jeg, at jeg er ikke vant til de navnene på de, fordi de heter Malika og Sofiane. Da sa hun at "vi er i Norge nå, da må du bruke de norske navna, fordi det går ikke ann å bruke utlendingnavn i Norge på norske barn!"

Så der fikk jeg den...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:33   #132
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begrepet "svarting" passer seg ikke, det må jeg si meg enig i. Superbestemora mi brukte begrepet uten snev av rasisme i seg, men jeg pleide å kommentere det til henne. Hun mente jo at "slikt folk på hennes alder" sa.

Hun snakket stort sett godt om fremmedspråkelige generelt, men begrepet "svarting" satt dypt altså.

Gammel 20-06-07, 16:35   #133
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mine barn, om ingen hører dem snakke, faller ofte i kategorien "innvandrerbarn". De ser meg med hijab og abaya (kåpe), og hører at barna har "utenlandske" navn.

Husker en helsesøster som ropte dem opp en gang på helsestasjonen, og ropte etter "Emil og Lina". Jeg reagerte ikke, for jeg er jo ikke vant til det. Så til slutt forsøkte hun seg på etternavnet Ke---Kek-ho---Kekoanne eller noe slikt, da skjønte jeg at det var oss... Så sa jeg, at jeg er ikke vant til de navnene på de, fordi de heter Malika og Sofiane. Da sa hun at "vi er i Norge nå, da må du bruke de norske navna, fordi det går ikke ann å bruke utlendingnavn i Norge på norske barn!"

Så der fikk jeg den...

Heter helsesøsteren din tilfeldigvis bina?

Gammel 20-06-07, 17:27   #134
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, ikke i real life.

Husker forresten ikke hva hun het, jeg. Vi klaget henne inn til helsestasjonen alle vi som bodde i samme område, fordi hun var frekk med alle sammen, omtrent.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 17:42   #135
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mye av dette er dialektisk betinget. Her jeg bor omtaler de eldre seg selv som "vi gamlingene".

Og når vi har venninnetreff så kaller vi det gjerne kjerringkveld. Da mest sagt i spøk. Og alle vet jo at Kjetil har flytta fra kjerringa!

Litt artig, og helt på siden selvsagt, men når vi skal ha venninne treff, så kaller vi det "Frustrerte Fruers Kveld".

Gammel 20-06-07, 17:59   #136
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har het neger helt siden slavetiden da begrepet ble "oppfunnet", men det betyr likevel ikke at det er et pent og hyggelig ord.

Nei, men kisha har vitterlig rett i at neger var et helt akseptert ord å bruke tidligere (i alle fall i Norge, i USA har denne problematikken eksistert mye lengre).

Gammel 20-06-07, 18:40   #137
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er selv gift med en afrikaner og jeg har spurt han om han syns det er greit å bli kalt neger, det syns han ikke det er. Jeg har brukt ordet neger i mange ord, rett og slett fordi jeg ikke har ment noe negativt med og dermed ikke har sett noe galt i det. Men jeg gjør ikke det lengre.

Og om ordet kjærring så har jeg fått fortalt at det stammer fra kjær, så når mannen omtaler kona for kjærringa si så er det ikke ment som noe negativt. Selvsagt er det brukt i negative former noen ganger, men i utgangspunktet er det jo ikke noe negativt ord.

Tilslutt må jeg jo bare fortelle en historie fra en barnehage jeg jobbet: En av ungene sto og så over gjerdet og sier plutselig ganske høyt: "se, der går jo svartingan på bybo" Den voksne som sto i nærheten begynte jo med engang å si at sånt sa man ikke, og så samtidig nedover bakken og så ingen med mørk hudfarge, men derimot en guttegjeng med svarte skinnjakker, det var svartingan på bybo.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 18:51   #138
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, men kisha har vitterlig rett i at neger var et helt akseptert ord å bruke tidligere (i alle fall i Norge, i USA har denne problematikken eksistert mye lengre).

Nei, det har vitterlig aldri vært greit selv om uopplyste mennesker har brukt ordet.

Gammel 20-06-07, 18:53   #139
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Og du bør kanskje jobbe med å åpne øynene?

I klassen til min førsteklassing er det flere "khomaler". Og de går som nevnt i første klasse. Nå ble jeg et øyeblikk i tvil, men av ca 38 elever tror jeg det er 14 med annen hudfarge, for å bruke det begrepet da. De fleste (kanskje alle uten at jeg vet det) av disse har opplæring i morsmål. 3 av dem snakket ikke norsk da de begynte på skolen. De fleste jentene holder seg til "sine egne", og jeg vet ikke om det skyldes at de ønsker det, blir utstøtt eller er oppdratt til det. Flere av dem sliter med norsken, også muntlig blant de andre barna. De sliter med å forstå beskjeder som gis. Foreldrene til flere av barna sliter med å forstå skriftlige beskjeder - og spesielt mødrene har det med å bare smile og si "ja, ja" - og så har de ikke skjønt at barna skulle ha med seg badetøy eller ski neste dag.

På foreldremøtene er oppmøteprosenten hos "innvandrer-barna" langt dårligere enn for de "norske". På arrangementer som avslutninger glimrer de også med sitt fravær. Når de blir invitert i bursdager svarer de ikke en gang - og kommer så godt som aldri. Det er i alle fall 5 jenter som har en påkledning som er iøynefallende - og som slett ikke er forenlig med aktiv lek, skogsturer, osv. Disse jentene isoleres.

Ja, det finnes et par unntak. To av guttene i klassen er "med" i miljøet, og foreldrene deltar på lik linje med alle andre.

De fleste innvandrer-foreldrene hilser ikke når man treffer dem. Til nød kan mennene se deg i øynene, men kvinnene ser ikke opp i fra bakken en gang - langt mindre svarer de.

Så jo, det er et problem med integrering. Det er språkproblemer. Og kulturkollisjoner. Dette til tross for at så vidt jeg vet ALLE barna i klassen er født i Norge.

Skal si Bina du følger godt med hva "de" andre gjør og hva tid dem hilser og hva slags beskjed dem får med seg og hva dem ikke får med seg. Loggfører du eller står du og følger med til alle går hjem til sitt?

Trodde foreldre gikk hjem etter dem leverte ifra seg barna. Viste faktisk ikke at noen mødre sitter og loggfører hvem er med hvem i friminuttene!

Mektig imponert er jeg ihvertfall at du klarer å få med deg så mye!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 19:16   #140
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Tilslutt må jeg jo bare fortelle en historie fra en barnehage jeg jobbet: En av ungene sto og så over gjerdet og sier plutselig ganske høyt: "se, der går jo svartingan på bybo" Den voksne som sto i nærheten begynte jo med engang å si at sånt sa man ikke, og så samtidig nedover bakken og så ingen med mørk hudfarge, men derimot en guttegjeng med svarte skinnjakker, det var svartingan på bybo.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.