Sv: Hvordan er kunnskapen deres på deres egen bil
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg regner med at dette er en fleip?
Det er vel ikke noe vanskelig å få hjelp til ting hvis man spør. Jeg kan knapt huske å ha opplevd at jeg ikke har fått hjelp til ting jeg har spurt om – helt uten å spille dum blondine, men hvorfor ikke lære seg å gjøre det selv og slippe å være avhengig av andre?
Jeg blir både oppgitt og til dels lei meg når jeg hører om damer som tillater seg selv å være så hjelpeløse at de ikke en gang gidder lære seg de mest elementære ting man trenger for å få hverdagen til å gå rundt, som å fylle bensin, skifte sikringer (i huset, ikke i bilen) og lyspærer og annet dill som det verken kreves innsats eller intelligens for å lære.
Det samme gjelder selvsagt for menn som insisterer på at de ikke klarer betjene vaskemaskinen eller oppvaskemaskinen på egen hånd, selv ikke når alternativet er å bruke den samme trusen tre dager på rad og spise på den samme tallerkenen en uke.
Jeg opplever av og til at enkelte nærmest skryter av at de ikke kan skifte sikringer, peile olje eller for den del (for menn) vaske en maskin med klær, og da lurer jeg veldig på hvilke holdninger som ligger til grunn for at man ikke bare synes det er helt greit å være så til de grader hjelpeløs, men at man i tillegg gjerne skryter av at man er det? Det må være en kjønnsgreie, for jeg kjenner ingen damer som vil innrømme at de ikke skjønner hvordan oppvaskmaskinen virker, og jeg har aldri hørt en mann si at det er et mysterium hvordan man skifter sikringer. Men omvendt er ikke uvanlig og (nesten) helt akseptabelt.
Hvorfor er det greit å distansere seg så til de grader fra tradisjonelle kjønnsoppgaver at det er bedre å fremstille seg som dum enn å lære seg å gjøre dem? Det lurer jeg på i dag.
Nei, det var ikke en fleip. Og aldri noe min mor ville funnet på. Heldigvis. Jeg skuffet jo en potensiell svigermor en gang ved at jeg heller ville skru bil enn å shoppe. 
Er det noe som irriterer meg så er det hvis jeg har fått en ny dings og mannen begynner å fikle med den før jeg har fått lest bruksanvisningen og prøvd selv. Sist skjedde det da jeg fikk ny I-pod til jul. Jeg klarte ved en feil å stille den inn på japansk som språk. Så da tok mannen min over og tok med seg Ipod'en ned til pc'n for å finne ut hva som kunne gjøres. Gjett om jeg triumferte da jeg kom ned og fikset den selv. Det sto nemlig i bruksanvisningen hvordan jeg kunne nullstille den.
|