Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Det har jeg forståelse for, men ut fra følelsesmessig standpunkt, ikke prinsipper som går på ateisme vs teisme.
Det er prinsippene jeg har stilt spørsmål ved. Mennesker som har opplevd fæle ting i religioners, antirelgion, militant sekularismes navn osv har årsaker som er et helt annet innsteg i debatten.
Ofte er man da ikke ferdig med "begrepet Gud".
Jeg ser at argumentasjonen som representanter fra HEF bruker er veldig ulike der. Noen er prinsipielle og har et filosofisk utgangspunkt. Noen har tydelig sin egen bakgrunn som utgangspunkt og pakker det sammen med prinsipper. Problemet med det siste i debattene er at det lett fremstår som generaliseringer med utgangspunkt i egen historie, uten nytt blikk på det som prinsipielt kritiseres.
Jeg mener det blir et problem når man bruker sitt eget ståsted som referanse uansett, uten å anerkjenne at andre kan oppleve noe annerledes. "Jeg ville synes det var greit dersom mine barn deltok på [sett inn passende eksempel], og derfor mener jeg at dette burde være greit for alle, uansett bakgrunn. Det er aldri særlig sympatisk å definere hva andre skal synes er greit.
Det er uproblematisk for meg og mine barn å delta på gudstjeneste, men jeg har forståelse for at det ikke er det for alle av den grunn. Det er ikke å skyve andre foran seg for å få igjennom egen vilje, det er å respektere at folk er forskjellige. Det er en grunn til at deltakelse har blitt frivillig, og det viser seg at det da er en hel del som velger å ikke delta. Andre ønsker å la være å delta, men deltar likevel, på grunn av manglende likeverdig alternativ, eller press fra flertallet. De tar ikke skade av det på noe vis, men det hadde jo vært hyggeligere med noe som var for alle. I alle fall dersom hensikten er en hyggelig og stemningsfull start på juleferien og avslutning på første semester, og ikke undervisning.