|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvRøverdatter.. jeg tror vi er på helt ulike planeter. Jeg snakker om religionsnøytralitet, ikke om formålsparagraf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
"Bare ord"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
|
Men hva er det du mener, da? For du skriver jo igjen og igjen at for en ateist bør det jo ikke ha noe å si å være med i en gudstjeneste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men du sier jo nettopp det. At for en ateist så er bønnen bare tomme ord, man kan jo bare delta, for det er jo bare tull og tøys likevel. Du sier med andre ord hvordan en ateist skal oppleve en bønn eller en gudstjeneste, og skjønner ikke hva som er problemet med da å delta i bønn.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-11-16 kl 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
|
Nei jeg spør hva som er vanskelig med det når grunnpremisset er at Gud ikke eksisterer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Medlem siden: Jan 2011
At man er ateist betyr ikke at man ikke har et livssyn. Og mitt livssyn legger stor vekt på ærlighet, respekt for andre mennesker og frihet. Og for meg har ord og tanker stor makt, både det jeg sier til andre og det jeg sier til meg selv. Derfor vil ikke jeg stå og lyve ved å bekjenne meg en gud jeg ikke tror på, for meg vil det være løgn og respektløst overfor de menneskene som faktisk tror på denne religionen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
|
Himmel jeg skjønner at jeg ikke kan forklare godt. Jeg opplever at jeg blir fremstilt på en forferdelig kjip måte nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
|
Men hva er bekjennelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Borte
|
![]() |
#171 |
Semiaktiv
Dette. Andre tar religionen og Guds ord svært alvorlig. Da oppleves det som feil for meg å leke at jeg gjør det samme. Ikke fordi jeg tror jeg får straff fra min ikke-eksisterende gud, men av respekt for de som tar det alvorlig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-11-16 kl 13:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
This is normal!
|
Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at det å synge sanger som har et verdigrunnlag som er noe helt annet enn man står for selv, kan oppleves vanskelig, enten det gjelder religion, syn på kvinner, syn på mennesker med annen etnisitet eller hva det nå måtte være. Mine barn er døpt og vi er medlemmer av statskirken, men det finnes salmer i salmeboken og kristne barnesanger som jeg opplever som veldig ugreie. Ungene var med i et kristent barnekor en stund, men for meg var det en lettelse da de ikke ville være med mer, for jeg opplevde en del av sangene der som langt over det barn bør synge.
![]() |
![]() |
#173 |
Medlem siden: Jan 2011
En julesang er ikke noe krise for meg iallefall, uten at jeg er noen talsperson for alle ateister i verden. Jeg kan også sette stor pris på Händels Messias uten å være kristen. Men å en trosbekjennelse eller en bønn er noe annet for meg. Jeg synger heller ikke kristne bordvers, fordi jeg regner det som en bønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig, og at det i tillegg føles fullstendig meningsløst, og enkelte ganger provoserende (når temaene av og til toucher inn på moral, eller at det er guds vilje at et ungt menneske skal dø etc) å delta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
Fordi de man står sammen med tror på ordentlig. De tror ikke at det er en fantasi. Og da synes jeg ikke sammenligningen med julenissen er helt innafor, hvis man da ikke står i en forsamling med fireåringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg skjønner hva du mener med fantasi, Guava, og har selv vært i hindutempel der jeg ble møtt med dette. Jeg ønsket ikke å delta i respekt for de troende, mens hinduene jeg var med (ikke i Norge), ønsket veldgi at jeg skulle delta, uavhengig av hva jeg trodde - for det var jo så koselig. Uproblematisk for meg, men jeg vet andre fant det litt vanskelig, da de selv var meget personlig kristne. Andre personlig kristne så på det som "bare ord og fantasi", så om de ofret litt for gøy for å gjøre vertene vi var sammen med glade - så var det helt ok.
![]() |
#177 |
Personlig pessimist
|
Som en med en tidvis nær og fortrolig gudsrelasjon, så vil jeg bare si at det aldri plager meg at folk er tilstede og/eller deltar med en mindre, evt. ikke-eksisterende, gudsrelasjon. Det oppleves overhodet ikke respektløst, ikke minst fordi jeg virkelig ikke aner noe om hva slags bakgrunn de er til stede med uansett. Troende kommer jo i alle slags former (uttrykksformer), så med mindre folk kom togende inn med korset opp-ned og en tent fakkel, så hadde jeg antagelig aldri løftet et øyebryn.
![]() |
![]() |
#178 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Nei, jeg tenker heller ikke sånn. Våre naboer er meget kristne, og jeg ble litt overrasket da de sang bordvers den dagen vi var invitert på lørdagsmiddag med barna (og mine barn alt hadde munnen full av mat....). For meg ville det vært mer respektløst å ikke synge, enn å synge uten å mene det. Men man må jo også akseptere at fiolk ikke vil synge bordvers, om det byr dem imot. Klart det.
![]() |
#180 |
Semiaktiv
Jeg opplever det som ubehagelig og respektløst, fordi jeg ikke liker å lyve, eller gjøre noe som på grensa til latterliggjør andres tro. Selv om andre synes det er helt ok at jeg lyver så liker jeg ikke å gjøre det likevel. Det har med mitt livssyn og min moral å gjøre. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskeligere å respektere det enn å respektere at en kristen ikke vil gjøre noe som går ut over sin moral og overbevisning.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-11-16 kl 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|