Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Eg såg Dagsrevyen i går, der Storberget gjekk ut med nokre utspel om eiendomsskatt og buplikt i kommunar som Hvaler. Han sa at han var klar over at han var på kollisjonskurs med eige parti og det blei så tydeleg for meg kor høyrevridd AP har blitt under Støre. Tajik og Storberget er så mykje meir av det eg ser på som tydelige AP- politikarar. Eg kunne godt ha stemt rød-grønt, dersom ein av dei var statsministerkandidat.
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Blir de det da? 
Arbeiderpartiet er en skygge av seg selv. Jeg skulle gjerne sett en debatt med Listhaug og Brundtland, for eksempel.
Ja. Nettopp.
Opprinnelig lagt inn av løve70, her.
Altså jeg har ingen problemer med å forstå at FRP har en del personer som er altfor langt over i brunskjortegjengen. Allikevel, kan jeg ikke dkjønne hvordan dere kan mene at MDG og Rødt ikke er ekstreme? (Om da selvsagt i en helt annen retning). For meg som har min politiske tilhørighet på høyresida, er de selvsagt enda mer ekstreme enn for dem som hører til på venstresida.
Dei er ekstreme. Og MdG har vel strengt tatt ikkje tatt klart stilling til kva side dei vil assosierast med, ein gong. Eg skulle gjerne sett at Rødt og MdG kom over sperregrensa. Men likevel er eg usikker på om det betyr at det er riktig å stemme på dei. Å svekke Forsvaret (noko dei blå-blå og har gjort!) med Trump, Putin og Kim Jong-Un som virrer rundt og kan sette "alt" på hovudet er svært lite gunstig. Samtidig som eg er einig i kritikken av bombefly-innkjøp og Libya, er eg ikkje "Norge ut av NATO" (Trump ut av NATO, derimot ...)
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Rødt vil jo ikke bare ha Norge ut av Nato, men jobbe for å legge ned Nato. Jeg synes det er greit å forholde seg til hva partier skriver i sine partiprogrammer, og faktisk holde de ansvarlig for det.
Så vil det jo være ulike syn på om det er ekstremt å ønske Norge ut av NATO, men jeg synes i alle fall det er veldig ryddig av Støre å kategorisk avvise et samarbeid med Rødt. Samarbeidet lokalt i Oslo er jo ikke overførbart på nasjonalt plan. Og SV er jo ikke helt der Røde er, må sies.
Nå har jeg ikke lest KrF sitt nye partiprogram, men de har jo også tidligere skrevet eksplisitt at de er motstandere av selvbestemt abort. Det ligger også godt innunder min definisjon av det å være et parti med ganske så ekstreme synspunkter i viktige saker. Definitivt en sak de etter min syn i mye større grad burde konfronteres med.
Abort er den største bakdelen med KrF, i mine auge og. Eg har fleire KrF-politikarar på vennelista og spurde korfor dei sette demne enkeltsaken så høgt, når det er så mange andre ting dei kan søke samarbeid om.
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Men jeg snakker norsk politikk. Ikke ideologifasiten. Og for det norske samfunnet klarer jeg ikke å se at Rødt skal være enda verre enn FrP er - jeg griner av hatet deler av FrP med Sylvi smilende i spissen legger til rette for og legaliserer. Jeg blir oppriktig fortvilet av den utviklingen vi ser i Norge, og derfor har jeg problemer med å blande en ideologisk diskusjon om hvorvidt ytre venstre eller høyre er verst, inn i en overveining over hvem jeg skal stemme eller ikke stemme på.
Nazistmarsjen i Kristiansand i sommer gjorde meg virkelig alvorlig redd.
Dette. Eg fekk vondt i magen då eg såg det.