Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Demp ammepresset

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-07, 15:43   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Det er interessant å se hvor delt vi er i forhold til dette temaet. Personlig har jeg en følelse av at flertallet av de som føler at ammerpresset er stort, er de som ikke får det til. Kanskje man må oppleve det å mislykkes, for å føle at det eksisterer et ammepress?

Jeg tror egentlig vi snakker om et tema som ikke kan karakteriseres ensidig. Helsepersonell har ulike holdninger, og har svært ulik terskel for å gi råd om å forsøke MME. Vi har både ammepress og ikke ammepress. Jeg er en av de som brukte de tre-fire første månedene i min sønns liv på å slite meg totalt ut som følge av ammeproblemer - og melk som ikke kom. Når man opplever at man kan pumpe til man dauer uten at det kommer melk (med ordentlig dobbeltpumpe,) i tillegg til at ungen er fly forbannet og nekter å ta puppen (ikke så rart kanskje) - og får til svar "det ER melk i puppen din, noe annet er tenknisk umulig" så opplevde iallefall jeg det nærmest som et overgrep. Jeg fikk en svært dårlig start med sønnen min, og angrer i dag på at jeg brukte all min energi (og mere til) på ammingen.

Jeg synes hovedproblemet, og kanskje hovedårsaken til at man karakteriserer tilstanden for ammehysteri - er den manglende informasjonen om MME. Informasjon er vanskelig å få tak i, jeg synes det er alvorlig! Jeg fikk ikke svar på noen av spørsmålene mine vedrørende flaskemating på helsestasjonen. Gudsjelov befant jeg meg på NM, og fikk noe informasjon av andre foreldre der - den gang fantes ikke Flaskeposten. Når Skremmern skriver at vi mødre som opplever det dramatisk å mislykkes med ammingen, som følge av ammepress må gå i oss selv - synes jeg det blir en nærmest latterliggjøring og overforenkling av mekanismene som skjer. At man eksempelvis har problemer med å få tak i informasjon om MME blant helsepersonell synes jeg faktisk er ganske alvorlig. Det hjelper ikke å gå inn i seg selv, så lenge en del i helsevesenet (iallefall ut fra mine opplevelser) forsøker å ignorere at MME finnes.

For øvrig må jeg si at jeg liker begrepet "flaskebarn" svært dårlig. Jeg registrerer at det brukes både av mødre som selv gir flaske, og på nettsiden til flaskeposten. For meg blir dette å definere hele barnet, og det får en helhetlig og dårlig klang i mine ører. Vi sier da aldri "puppebarn"? Men så er jeg litt sær på det området, jeg bruker sjelden ordene alkoholiker eller narkoman heller - fordi jeg synes det definerer mer helhetlig enn jeg liker. Jeg sier "barn som får flaske" og "person med et alkoholproblem".

Sist redigert av Irma : 11-07-07 kl 16:20.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.