|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
villende
|
Sv: - Demp ammepressetJeg tror faktisk det er viktig å huske at helsepersonell bare er mennesker de også. Jeg opplevde ikke noe "ammepress" selv om jeg slet veldig med å få ammingen på plass, fordi jeg har fryktelig sart hud. Jeg antok at det kom til å bli smertefult å amme, hvilket viste seg å stemme. Men jeg hadde bestemt meg for at dette skulle jeg få til, mye fordi jeg ikke ble ammet og er allergiker, mens broren min som ble ammet ikke har noen allergier. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: - Demp ammepressetJeg har ikke klart å amme i begynnelsen uten skjold, og det var det som gjorde at vesla la seg rolig til og ikke klikket i vinkel fordi hun mistet taket hele tiden da hun var nyfødt. Vi prøvde de 2 første dagene uten, så begynte sulten for alvor å melde seg og jeg hadde bestemt meg på forhånd om at hvis problemene jeg hadde med storebror begynte å vise seg hos vesla, skulle skjoldet fram. Da roet jenta seg, hun søg godt og melka flommet etterhvert. Vi sluttet med skjoldet en eller annen gang mellom 2 og 3 mnd.
|
|
|
|
#144 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: - Demp ammepresset
|
|
|
|
|
|
#145 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepresset
Helt enig. Jeg synes egentlig hysteriet går ganske mye den andre veien også, så fort en person ikke får til ammingen er det nesten som om morsmelk er styggedom. Hvorfor tar folk dette så vanvittig personlig? Jeg kunne heller ikke amme, og det er noe av det mest såre jeg har vært borti, jeg ble helt knust! Men jeg hisser meg da ikke opp over at amming blir "glorifisert" og betraktet som det beste for barnet? Morsmelk ER jo den beste næringen for barnet, er det virkelig så vanskelig og forstå?
|
|
|
#146 |
|
har tatt seg sammen
|
Jeg forholdt meg heller ikke til noe annet enn normalsituasjonen før lille T plutselig kom til verden i uke 32. Prematurt barn, det skulle jo ikke jeg ha. Jeg var jo frisk og rask. Keisersnitt skulle jeg ihvertfall ikke ta, jeg skulle føde på den naturlige måten - men det går jo ikke alltid slik man har tenkt.
|
|
|
#147 |
|
Ringskrømt
|
Jepp, her sier du det! Norge har et av verdens beste helsevesen, vi aner faktisk ikke hvor priviligerte vi er, da er vi er altfor opptatte med å klage og syte. Lille*My sier sannheten her, tror jeg. Vi er eksperter i å henge oss opp i det negative, og hvis vi blander det med skyhøye forventninger til oss selv, har vi det såkalte "ammepresset". Dårlig miks. Selvfølgelig er det ønskelig å amme, noe det sannsynligvis ikke hadde vært hadde det ikke vært for et opplyst HelseNorge proppfull av informasjon og tilrettelegging. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig! |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Nymotens gammeldags
Halleluja! Jeg blir irritert av mas om ammepress. Jeg tror rett og slett folk bare er veldig hårsåre og tar alt personlig. Med noen unntak, selvsagt.
|
|
|
#150 |
|
Absolut ateist
|
Jeg har fått de samme rådene og har absolutt ingen tiltro til kunnskaper om amming i det norske helsevesenet.
|
|
|
#152 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg synes egentlig dette er fullstendig uinteressant. Mener du/dere at pga. dette så er ikke morsmelk bedre og mer naturlig for ungene enn "kunstig fremstilt" morsmelkerstatning? Jeg trodde virkelig ingen tvilte på at morsmelk er den beste næringen et barn kan få i seg. Morsmelk ER bedre enn erstatning. Det er ikke dermed sagt at barn som ikke får morsmelk vokser opp som dumme og sykelige, selvsagt ikke! Men å si at "mitt barn ble flasket opp på mme og lever i beste velgående" blir for dumt. Min mor vokste opp på kumelk og sukker, i en tåke av tobakk, men hun lever da i beste velgående fordet. Teit sammenligning, men dere skjønner hva jeg mener.
|
|
|
#153 |
|
Absolut ateist
|
Egentlig ikke. Når man får beskjed om at det er helt normalt at barnet blir så tynt at ribbeina vises, at det er helt normalt at man ammer 20 av døgnets 24 timer, at det er helt normalt at en baby på 3 mnd bruker en time på 100 ml gitt på flaske, at det er helt normalt at de skriker av sult selv etter å ha blitt ammet lenge, at det å ha et så stramt tungebånd at tungen krøller seg oppover og er hjerteformet ikke skal ha noe å si på ammingen, da velger jeg å påstå at helsearbeiderne er inkompetente på sitt område, det gjelder både leger, helsesøstre, og jordmødre som jeg var i kontakt med. Men så forventer jeg ikke at du skal forstå at det faktisk finnes inkompetente mennesker i helsevesenet med slike tåpelige utspill som det der.
|
|
|
#154 |
|
er grønn og fin.
|
Nå regner jeg med at du mener hjernen...
|
|
|
#155 |
|
er grønn og fin.
|
Selvsagt er morsmelk bedre i den sammenheng at det er mere naturlig.
|
|
|
#156 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: - Demp ammepressetJeg synes det er knallbra at det snakkes høyt om hvor bra amming er for barna, at oppslag på oppslag dukker opp hele tiden. At man da føler seg presset og tar ting personlig, er jo ens eget problem. Jeg kunne som sagt ikke amme selv, men det kunne aldri falt meg inn å bagatellisere verdien av morsmelk fordet. Man må slutte å være så hårsår og heller sette pris på at vi lever i et land der amming blir satt i fokus.
|
|
|
#157 |
|
Absolut ateist
|
Poenget er at slike fanatikere som Nylander ikke bare setter det i fokus, de opphøyer det til noe guddommelig og det er det som skaper hårsårheten. Har du sett ammevideoen hennes? Jeg tror de som laget melkesjokoladereklamen, Et lite stykke Norge, ble inspirert av den.
|
|
|
#158 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: - Demp ammepressetEg hadde fryktelig dårlig ammeerfaring sist. Orkar ikkje gå inn på heile prosessen, men det var fryktelig mykje tårer, blod, snørr, sveitte og oppkast.
|
|
|
#159 |
|
Absolut ateist
|
Sv: - Demp ammepressetOg for å nevne helsevesen og antibiotika som Bergensis er inne på. Jeg ble lagt inn med crp på 600 og pumpet full i antibiotika. Jeg spurte flere om jeg kunne pumpe og levere bort til barneklinikken, der Iben lå syk. Alle sa at jeg måtte kaste melken. Jeg hadde lite melk, pumpet og kastet. For alle sa, både leger og sykesøstre, at melken var ubrukelig. Helt til verdens beste lege kom og kjeftet dem huden full for at de hadde kastet verdifull melk, det var ingenting i veien for å bruken den. Enda et minuspoeng til helsevesenet.
|
|
|
#160 |
|
Epikur
|
Helt enig. Å være 1-2 døgn på barsel er for kort! I hvertfall for en førstegangsfødende!
|
![]() |
|
|