|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
En som trener
|
Sv: - Demp ammepresset
Det stemmer for meg. Jeg hadde store og langvarige ammeproblemer, og opplevde et veldig ammepress. Mye kom nok fra meg selv, og veldig mye kom fra skriftlige kilder. Blant annet boken til Gro Nylander "Mamma for første gang". I den får man inntrykk av at å amme=å være mor. Hun beskriver i den boka et tilfelle der hun faktisk anbefalte å slutte å amme, men jammen trosset moren det rådet og ga seg ikke. Altså, budskapet var "slutt aldri" (det var ihvertfall sånn jeg leste det). Heldigvis hadde jeg en god ammerådgiver og en ok helsesøster som ga meg støtte i at det til slutt var riktig å gi seg. Jeg trengte den støtten. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her! |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Fortsatt i ammetåke
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: - Demp ammepressetOverskriften er vel litt overdrevet, vel... mødre velger jo nesten bestandig selv når de vil slutte å amme? Eller barnet slutter av seg selv. Er det et så voldsomt press altså? Synes egentlig ikke at jeg har merket så mye til det på helsestasjonen vår. Det er i grunnen slik at de nå spør: "Du ammer ikke enda, eller..?" "Jo, morgen og kveld faktisk". "Oj, ja men det er jo fint..." |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Ringskrømt
|
Tsk tsk! Nylander er sjef! |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Ringskrømt
|
Slik tror jeg det er med de aller fleste. Forventningene man har til seg selv som person og mor. Helsesøstre, som annet helsepersonell, skal fremme amming, og takk for det. Norge er ikke på ammetoppen uten grunn. I mine øyne bør de pushe litt ekstra slik at mødrene ikke gir opp ammingen for fort. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Kidding, right?
|
Jeg har litt respekt for sånne uttalelser jeg da. Sikkert mange høyhestryttere som synes at en times kveldsskriking er det minste man må tåle når man har valgt å sette barn til verden, men alle er forskjellige... dersom en frynsete mamma i en vanskelig situasjon redder vettet med noen 100 ml MME så er det vel ikke det verste. Tenker jeg. Selv om avlastning og hjelp/forståelse kanskje hadde klart å redde både vett og amming - men det er ikke alltid hjelpen er tilgjengelig.
|
|
|
|
#68 |
|
Ringskrømt
|
Poenget er ikke at man skal tåle barnegråt, men at tillegg ikke virker som noen mirakelkur som får barn til å sove hele natten. Noe mange faktisk tror, det samme med de som introduserer fast føde før 6 mnd. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Epikur
|
Men det er jo så GØY å se hvordan ungen (2 uker) reagerer på Softis, sjokoladekake og brus.
|
|
|
#70 |
|
By the Sea
|
Ja, men dette ammepresset fra deg selv, det kom vel ikke fra intet...?
|
|
|
#71 |
|
Kidding, right?
|
Det er riktig. Men hvis man virkelig har lite melk fordi man av ymse grunner ikke fikser økedøgn på rekke og rad så hjelper det med MME. Og ja, grunnene kan virkelig være ymse. Så får man heller eventuelt diskutere hva som er legitime ymse grunner og ikke.
|
|
|
|
#72 |
|
saftig
|
Jeg leste aldri bøker av Nylander, kanskje jeg på den måten har unngått noe av ammepresset? Jeg har lite til overs for hennes måte å være på.
|
|
|
#73 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nettopp hennes måte å være måte, hennes formuleringsevne som gir ammepress. Det er nok av de som leser Nylanderbøker og intervjuer med henne, som sitter igjen med følelsen amme=mor.
|
|
|
#74 |
|
saftig
|
Ja, det er noe med måten hun uttaler seg på som får det til å vrenge seg i meg. Derfor unngår jeg henne så godt jeg kan.
|
|
|
#75 |
|
|
Sv: - Demp ammepressetHva er det som gjør at damer med en ellers kildekritisk holdning til informasjon som serveres dem fullstendig mister mister gangsynet når det gjelder amming?! |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepressetJeg er enig med Mim
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson Mamma til poden 05 og prinsessen 11. Sist redigert av *HH* : 11-07-07 kl 21:51. Årsak: Føyde til litt mer |
|
|
|
|
|
#77 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kunne ikke vært mer enig i dette! |
|
|
|
|
|
#78 |
|
By the Sea
|
Nylanders måte å fremstille ting på og å uttrykke ting på har ført til en følelse av å være annenrangs i to saker.
|
|
|
#79 |
|
|
Sv: - Demp ammepressetAmmepress har etter min mening to definisjoner. Den ene er den positive, den hjelpen, støtten og informasjonen man trenger for å faktisk få det til. Det er det positive, støttende presset, og omsorgen man trenger for å mestre en ny oppgave - å amme et barn. Det krever mye mer enn det man kanskje kan få inntrykk av gjennom å se Bryst er best-videoen som vises på helsestasjoner før fødsel.
|
|
|
#80 |
|
Introvert optimist
|
Det er min erfaring også. Jeg tror i grunnen mye av dette presset sitter mellom ørene til folk jeg.
|
![]() |
|
|