|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg tror flere her mangler innsikt i hva ambulansepersonell og politi møter i sin hverdag i Oslo. For meg er det ganske klart at avgjørelsen og manglende beklagelse er med bakgrunn i hvilke situasjoner de er vant til å møte, med rusede, psykisk syke, ustabile og voldelige mennesker, hva de er drillet til å avgrense sitt ansvar og hva som overlates politiet. Ja, de feilvurderte situasjonen da de trodde dette var en ruset/psykisk syk person iblandet erfaringer med slike tilkallinger. Ja, de burde beklage avgjørelsen, men de har faktisk et annet ståsted enn oss som leser om dette i avisen. De er vant til å måtte tilkalle politi når de ankommer og det viser seg at medisinsk hjelp ofte ikke er nødvendig eller at politiet må frakte personen til legevakt pga fare for vold etc. Jeg synes rasismebegrepet hauses opp. Og ja, man kan bli skeptisk av å få en tilsynelatende ruset/truende/rar/bråkete person ved siden av seg på t-banen enten han er mørk eller lys, fordi man faktisk ikke vet noe om tilfeldige personer man møter på kveldstid i sentrum. Er det diskriminerende/rasistisk/dømmende? Mulig, jeg kaller det sunn skeptisme.
|
|
|