Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.
Det som er hovedsaken, er jo at det er beintøft å jobbe i de aller fleste yrker for tiden. Men noen yrkesgrupper roper høyere enn andre.
Jeg har unge i barnehagen og har ingen mulighet til å kombinere pass av ettåring med gråtende, utbrente kolleger og en million mail fra ledelsen om en million ting som hadde tidsfrist i går.
Jeg jobber administrativt, men har i to år nesten utelukkende jobbet med korona, på ulike vis, ved siden av min normale jobb. Tilsvarende har mine kollegaer. I perioder har ikke barna mine fått middag med mindre de lager toast eller pizza, fordi vi foreldre jobber i etasjen under. På hjemmekontor, med non stop møter 11 timer i strekk. Det er mange yrker som yter mye ekstra pga korona. Og å ha barnehagebarn hjemme hadde vært fullstendig utelukket.
Jeg forstår kjempegodt at barnehagepersonell, skoler og sykepleiere er slitne. De merker jo virkelig belastningen når kollegaer er borte, mens mine halvsyke kollegaer ofte kan bidra på pc, mail og Teams når de er hjemme.
Men det er ikke optimalt for en del andre heller. Når jeg noen ganger leser om "de som koser seg på gjemmekontor", så kjenner jeg meg ihvertfall ikke igjen. Ikke koser jeg meg, og sjelden har jeg hatt mer å gjøre, på en SÅ tungvint måte.
Med det sagt; hadde jeg hatt jobb på den måten jeg hadde før korona, så kunne jeg sikkert avspasert litt for å tatt barn ut av barnehagen - om det var et stort ønske. På samme måte som at barna våre har hatt fri i romjul og påske, selv om de kunne vært i barnehagen.