Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.
I min nære familie, er det familier hvor alle har samfunnskritiske jobber. De er ikke unntatt slike oppfordringer i sine barnehager, og de opplever det som belastende når de får beskjed om å «tenke nøye over hva de har behov for» og når det opplyses om at hvis de velger å sende barna, så er tilbudet svært redusert. Det er ikke veldig stas å levere barn da, selv om man skal på jobben sin på sykehuset.
Jeg skjønner at mange reagerer med fortvilelse og dårlig samvittighet, altså, jeg ahr sett de tekstmeldingene fra barnehagen, og det er lett å skjønne at man blir fortvilet og får dårlig samvittighet for å sende barna. Jeg forstår godt både fortvilelsen til foreldrene og de barnehageansatte.
Hvis alle foreldrene kunne være ryddig på om barna kommer eller ikke, slik at bemanningen kunne tilpasses etter det antall barn som faktisk er der så ville man kanskje unngått denne ordningen hvor barnehagen må sende slike meldinger til foreldrene.
Jeg jobber ikke i barnehage, men kjenner jo til bemanningssituasjonene i barnehagene, det er ikke slik at de har mye ekstra å gå på, og de forsøker med de ressursene de har å bemanne så det blir best mulig for flest mulig. Da er det dårlig at så mange melder på barnet sitt på oppmøte i barnehagen, også dropper de å komme.