|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Drømmer
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Enig, en oppfordring må virkelig være greit å komme med, kan man ikke ha barnet hjemme så er det bare å sende de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Drømmer
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Takk, det er fint at flere ser akkurat det problemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Her misforstod du meg, jeg mente kommunen, ikke foreldrene. Det jeg mente er at man er redde for å stenge barnehagene fordi det ofte kommer klager da. Det kommer ikke klager så lenge den er åpen, og da mente jeg kommunen. Og ja selvsagt for at foreldre skal gå på jobb, men det var ikke det som var greia her. Fordi her var det en avdeling som ikke hadde ansatte på jobb, og kommunen som absolutt skal holde det åpent koste hva det vil, det hadde defintivt ikke noe med mitt foreldresyn å gjøre. Sist redigert av Trixie : 30-12-21 kl 13:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Pøblis: jeg synes det er veldig ugreit å tillegge meg holdninger jeg overhodet ikke har. Jeg ugleser overhodet ikke foreldre som sender barna i barnehagen. Vi ber om at foreldre ser om de har bevov. Vel resultatet hos oss idag er at vi kunne vært halvparten av antall ansatte vi er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Leser
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Diskusjonene i denne tråden går jo mange steder og i mange nivåer, så tenkte det var greit å være tydelig på hva jeg kommenterte. Jeg bor i Trondheim og her har oppfordringen om å holde ungene hjemme fra barnehagen gått fra kommunedirektøren.
Til sammenligning: De som soner med fotlenke, kan arbeide, studere, handle mat (ok, kanskje "bare" nærbutikken en gang i uka, men alikevel ...) Jeg synes fritidskarantene er ... det nærmer seg i alle fall en statlig inngripen for privatpersoner som er veldig alvorlig, og som per i dag er "forbeholdt" de som er straffedømt.
![]() |
#106 |
Introvert optimist
|
Og hadde barnehagen vært litt mer fleksibel når folk har trodd det gikk greit å ta ut barna, men så skar det seg og man trenger pass allikevel, så ville nok mange flere ikke meldt segpå for sikkerhets skyld. Det går begge veier det der. Etter å ha blitt møtt med en steil holdning den gangen du trengte hjelp, gir du faktisk litt beng.
![]() |
#107 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg signerer denne her, jeg husker at juleferie ønsker måtte være barnehagen i hende 15. nov, så tidlig får ikke jeg vite om jeg får fri eller ikke. Og da må man skrive seg opp i tilfelle.
![]() |
#108 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Godt poeng der. Og som forelder betaler man faktisk en god slump med penger for å ha noen til å passe barna når man jobber. Selv om man håper å kunne ha barna hjemme i romjulen, så er det mange arbeidsplasser der man må hive seg rundt og jobbe likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Dette ser jeg mange skriver, men jeg tror jeg er uenig. Vi kan alle være enige om at MANGE sårbare barn burde fått bedre oppfølging i det daglige. Men for mange sårbare barn, så har de allerede uten ekstra oppfølging ekstremt stort utbytte av å være i ordinær skole og barnehage. Det stilles krav, de får mat, de leker med andre, de lærer norsk, de har rolige voksne rundt seg. Fremfor mor i pillerus, foreldre som er på jobb ute av hjemmet i timesvis, uten slem storebror eller tafsete bestefar som barnevakt.
![]() |
#110 |
Er frisk!
|
Helt enig med Pelle. Sårbare barn har ekstremt god nytte også av helt vanlige dager i barnehage og skole. Så er det selvfølgelig et stort pluss om vi er nok folk til å gjennomføre det ekstra de også kunne ha bruk for.
![]() |
#111 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Og det at sårbare barn ikke prioriteres tilstrekkelig utenom pandemi er ikke noe godt argument for at de ikke bør prioriteres nå heller. Det er godt dokumentert at de har vært svært skadelidende under pandemien så langt, og jeg er glad for at det i hvert fall er på den politiske agendaen å skjerme dem mest mulig nå.
![]() |
#112 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Vår skole er ganske gode til å se hvem som trenger litt ekstra under pandemien. Imidlertid er slike tilbud frivillige, så resultatet er at A og B ikke kommer på skolen, selv om de kan, og heller ikke deltar på hjemmeskoleopplegget fordi ingen følger opp og de bestemmer selv.
![]() |
#113 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg tror Trixie mener at de sårbare barna blir glemt til vanlig, vi som arbeider i barnehage ønsker virkelig å fange opp og ivareta de sårbare barna, men vår bemanningssituasjon tilsier at dette er noe særdeles vanskelig å få til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Tittel og tittel....
|
Det gjelder også da ja.
![]() |
#115 |
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Og på min avdeling har vi flere ansatte som ikke kan få 3.dose før i mars/april, da disse tok dose 2 ganske sent på høsten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Leser
|
Poenget her opprinnelig er vel at disse barna bare blir "brukt" til å legitimerer avgjørelser. Og argumentet for at de blir "brukt" og det ikke eksisterer et genuint ønske, er at de ikke opprioriteres til vanlig?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 30-12-21 kl 14:58. Årsak: de -> det + et komma |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Takk Fjols, var det jeg mente. Tror jeg skal slutte å skrive her siden jeg skriver så utydelig. Selvsagt skal sårbare barn være i bhg, poenget var at dette nå settes fokus på. Det vi opplever ellers er jo at disse barna ikke får timene de trenger, budsjettet skrapes ned for midler osv. Fokuset burde vært der hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Leser
|
Tror ikke du skriver så utydelig, men som jeg sier over - det er vanskelig å argumentere mot intensjoner (da man av natur ikke kan se hva folk tenker eller mener).
![]() |
#119 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
Jeg må si jeg synes det er litt merkelig å fremheve dette om seg selv og sin yrkesgruppe samtidig som du fremstiller det som om foreldre melder på barna sine uten å bruke plassen uten omtanke for de ansatte som kunne tatt ut ferie/avspasering. Hva med ha litt tiltro til at det ligger en grunn bak når foreldre gjør det, feks. for tidlig påmeldingsfrist, endringer i hvem som har mulighet til å være hjemme osv?
![]() |
![]() |
|
|